درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
کوچۀ مروی یکی از کوچههای تاریخی تهران با قدمتی حدود ۲۰۰ است که در نزدیکی بازار تهران قرار دارد و در دهۀ ۸۰ مورد بازسازی و احیا قرار گرفته است.
به گزارش اسکان نيوز، محمود میرلوحی در حاشیۀ صد و بیست چهارمین جلسۀ شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در واکنش به سخنان شب گذشتۀ محمدباقر قالیباف در تلویزیون، اظهار کرد: «لازم است هرچه سریعتر حناچی، شهردار تهران گزارش رسمی بدهی های شهرداری را منتشر کند».
در ماههای اخیر از محلۀ دهونک تهران خبر میرسد که در تقابل نابرابر دانشگاه الزهرا با عدهای از شهروندان مستضعف و فرتوت تهرانی، این دانشگاه حکم تخلیه و تخریب آلونکهای آن مردم را گرفته است. این حکم که با انتخاب گزینشی دستورات واگذارندگان زمین دانشگاه الزهرا و نادیدهگرفتن نامههای متعدد مسؤولین وقت کشور، اعم از شاه و تمام وزرای بعد از انقلاب محقق شده است چنان صحنههای دردناک و تراژیکی را از تقابل لودرها با سرپناه مستضعفین رقم زده است که دل هر دردمندی را به درد آورده است. همزمان، واکنشهای شهروندان تهرانی در دفاع از این مستضعفین، به مدد فضای مجازی، به تجمعاتی منتهی شده که میعادگاهش حسینیۀ محلۀ دهونک است. هر چند با رأی مستقیم همین مردم، جماعتی با عنوان نماینده در ساختمانهای عریض و طویل مجلس و شورای شهر، با خدم و حشم و حقوق و مزایا نشستهاند، اما این حسینیۀ خودگردان محله است که مرکز تظلمخواهی مردم محل گردیده است. این روزها حسینیۀ دهونک بدون نیاز به هماهنگیها و کاغذبازیهای جاری کشور، درهایش به روی مردم آسیبدیده باز است و یک روحانی بیمحابا به سیستمهای خودساختهای که مردم آن محله را ندید انگاشته است اعتراض کرده است و سپر بلای مردمی شده که از او استمداد
نشست « نمای ساختمان، زیبایی با سلیقۀ مردم با مدیران؟» با هدف نقد رویکرد مدیریت شهری در لایحۀ نمای ساختمانهای ایران با سخنرانی محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سیدامیر منصوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ در گالری نظرگاه برگزار شد.
با توجه به عبور بزرگراه شهید همدانی از جنوب دریاچۀ چیتگر، ، نحوۀ اتصال دریاچه شهدای خلیج فارس و بوستان چیتگر، به یکی از چالشهای سیاستگزاران شهری بدل شده است. در اسفندماه سال ۱۳۹۶با تصمیم معاونت فنی و عمرانی شهرداری، این موضوع به صورت محدود به مسابقه گذاشته شد. اگرچه در عنوان مسابقه از مفهوم «اتصال» صحبت شده است و موضوع طراحی عبور از عنصر مصنوع بزرگراه و اتصال دو عنصر طبیعی به یکدیگر است اما بررسی آثار ارائهشده توسط گروههای طراحی بیش از آنکه بیانگر «اتصال» این دو عنصر طبیعی باشد، به شکلگیری فضایی مفصلگونه برای «انفصال» دو عنصر اشاره دارد.
باید کاملاً تبیین کرد که هدف از این اتصال چیست؟ اگر بپذیریم هدف از ایجاد این دریاچه و پیشنهاد چنین طرحی بازنمایی «طبیعت» در مقابل زندگی شهری «مصنوع» است، چگونه میتوان از طریق عنصری «مصنوع» دو عنصر «طبیعی» را به یکدیگر متصل نمود و در نهایت انتظار داشت که کلیت به عنوان «طبیعت» ادراک گردد؟ تکرار نگرشهای فوقالذکر در غالب آثار ارائهشده و همچنین بررسی پنج اثر برگزیده نشان از وجود این رویکرد در نگرش تصمیمگیرندگان در این مسابقه دارد. برگزاری جلسۀ توجیهی کارفرما در کنار آثار منتخب نیز مبین تأیید این رویکردها از سوی کارفرما است.
نشست «مرگ یا زندگی پیاده در قلب تاریخی تهران» به منظور نقد رویکرد مدیریت شهری در پیادهراهسازی با سخنرانی ابوالفتح شادمهری، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران، ترانه یلدا، معمار و شهرساز ومحمد آتشینبار، عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ نظر در گالری نظرگاه برگزار شد.
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
انتخابات شورایاری تهران با چه هدفی انجام میشود؟ عملکرد ۲۰ سالۀ آن تا چه حد موفق بوده است؟ آیا برنامۀ کوتاهمدت و بلندمدت محلات تهران براساس پتانسیل هرکدام تدوین شده است؟ آیا قرار است با حضور شورایارها سازندگی اتفاق بیفتد یا تنها به مادۀ ۷ قانون اساسی عمل شده باشد؟ سیاست تمرکززدایی و استفاده از مشارکت شهروندان محله به مرحلۀ عمل رسیده یا همچنان شعار است؟ و هزاران سؤال دیگر در ارتباط با شورایاری محلات کلانشهر تهران میتوان طرح کرد که بدون پاسخ است. پاسخ این سؤالات منوط به تصمیمگیریهایی است که به نظر میرسد در بخش سیاستگذاری، خیلی مورد توجه نبوده است؛ در این یادداشت تنها به شرایط لازم کاندیداها اشاره میشود. طبق مادۀ ۱۱ قانون شورایاری ها، شناسایی مشکلات مربوط به حملونقل، مسائل زیستمحیطی، معابر و میادین، امکانات فرهنگی، امنیت شهری، بهینهسازی فضای زیست شهری، مسائل مربوط به زندگی شهری و… و ارائۀ طرح و پیشنهادات جهت حل مشکلات، از وظایف اصلی آنهاست. به نظر میرسد این حدود از وظایف، موضوع سهلالوصولی نیست که با جمع تعدادی از هممحلهای ها بتوان به آن دست یافت. هممحلهایهایی که بدون گذر از مراحل به اصطلاح تأیید صلاحیت توسط مراجع بالاتر نیز میتوانند کنار هم در جمعهای خودمانیشان راجع به این
ابراهیم گلستان، کارگردان، داستاننویس، مترجم، روزنامهنگار و عکاس ایرانی است که به دلیل نگاه پیشرو و متفاوت خود در عرصههای گوناگون، به عنوان چهرهای قابل احترام و تأثیرگذار در تاریخ فرهنگ و هنر ایران معاصر معرفی شده است. گلستان در سال ۱۳۲۶ خورشیدی، کتاب اول خود را که مجموعه داستانی با نام به دزدی رفتهها بود، منتشر کرد. آثار مکتوب وی از همان ابتدا، دارای سبکی خاص بوده و بسیاری سبک نویسندگی وی را تأثیر پذیرفته از داستانهای کوتاه ارنست همینگوی[1]، نویسندۀ برجستۀ آمریکائی میدانند. وی همچنین از نخستین نویسندگان معاصر ایرانی معرفی میشود که برای زبان داستانی و استفاده از نثر آهنگین در قالبهای داستانی نوین، اهمیت قائل شده و به آن پرداخته است. از دیگر ویژگیهای داستاننویسی گلستان، خلق مجموعه داستانهای به هم مرتبط است. در حالی که چنین سبکی در غرب سابقۀ طولانیتری دارد، این نوع داستاننویسی در ایران با گلستان آغاز میشود اما نکتۀ مهم در این نوع آثار او، خلق نوعی جدید از داستاننویسی است که در ادبیات کلاسیک ایران، مانند منطقالطیر عطار نیشابوری، ریشه دارد. این نوع داستانها نه بر اساس درونمایه یا شخصیتهای داستانی، بلکه بر اساس ساختارهای مشابه به یکدیگر مرتبط میشوند. وی همراه با فعالیت داستاننویسیاش، در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، استودیوی
روز جمعه ۴ مرداد سال ۱۳۹۸ با مشارکت بیش از نیم میلیون نفر از شهروندان تهرانی در رأیگیری، بالاخره پروندۀ پنجمین دورۀ شورایاریها بسته شد. در ارزیابی این دوره از انتخابات میتوان به چند نکته اشاره کرد؛ اول اینکه انتخابات، شروع خوبی نداشت و در طول مسیر هم به دستاندازهای شدیدی گرفتار شد، ولی در نهایت پایان خوبی داشت و شهروندان، به میزان قابل قبولی در انتخابات شورایاری شرکت کردند و این نکتۀ بسیار مهمی است. مشکل انتخابات این بود که تیم اجرایی مهارتها و انگیزههای کافی برای انجام این مأموریت را نداشتند و این موضوع خود را کاملاً نشان میداد. شورای شهر هم در این دورهبا شتابزدگی و بیبرنامگی وارد عرصۀ انتخابات شورایاری شد. این شتابزدگی و بیبرنامگی بیشتر ناشی از خوشبینی و اطلاعات ناکافی و بعضاً غلطی بود که اعضای شورا راجع به شورایاری داشتند و شاید فکر نمیکردند، عرصۀ انتخابات شورایاری، سختیهایی به این اندازه داشته باشد. نکتۀ بعدی، ضعف جدی در عرصۀ رسانهای و اطلاعرسانی است. طبق معمول، رسانۀ ملی با شورایاری قهر بود و دیگر رسانهها هم با بیمهری با موضوع برخورد کردند و ستاد انتخابات شواریاریها هم متأسفانه برای غلبه بر این مشکل برنامۀ خاصی نداشت و اقدام خاصی هم انجام نداد و عملکرد
نظرآنلاین: نظر شما در مورد انتخابات شورایاری دیروز چه بود؟ چمران: نحوۀ برگزاری انتخابات و نظارت بر آن مناسب نبوده است. من شنیدم که افرادی بودهاند که همراه با چندین کارت ملی برای رأی آمده بودهاند و یک نفر جای چندنفر رأی داده است. به نظر من مهمترین خطری که برای شورایاری وجود دارد، این است که سیاسی شود. من در تبلیغاتی که کرده بودند میدیدم که فرد علاوه بر تخصص، وابستگی خود به حزب فلان را هم آورده است. این که نمیشود. فرد باید بگوید در چه حوزهای تخصص دارد، چه توانمندیهایی دارد. حزبش که مهم نیست. این اصلاً معنی ندارد. نظرآنلاین: آیا انتقاد شما تنها به شیوۀ برگزاری انتخابات و نظارت بر آنهاست یا به اصل شورایاری هم نقد دارید؟ چمران: من از اول انتقادم به این بود که اگر قرار بود با شورایاریها کار کنند، چرا در طول یک سال گذشته آن را تعطیل کردند؟ امسال هم در ابتدا خیلی کسی ثبتنام نکرد ولی بعد تعداد زیاد شد. من دیروز نگران این بودم که انتخابات انجام نشود یا اتفاقی بیفتد ولی به حمدالله انتخابات انجام شد. شورایاری نهاد خوبی است که باید درست از آن استفاده کنند وگرنه مانند بسیاری نهادهای دیگر، محل اختلاس و دزدی
با توجه به در پیش بودن انتخابات شورایاری محلات تهران و مباحث حول این موضوع لازم بود مواردی را بطور خلاصه مورد بررسی قرار داد. شورایاری ها بعنوان جزئی از شوراهای اسلامی به صراحت در قانون اساسی ذکر گردیده است. مقننین قانون اساسی، بعد از بیان اصل ششم با مضمون « اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی و از راه انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و یا از طریق همهپرسی»، به صراحت در اصل هفتم قانون اساسی به نقش شوراهای محلی یا همان شورایاریها در اداره امور کشور اشاره میکنند و آن را رکنی از ارکان تصمیمگیری و اداره کشور میدانند. در این خصوص اصل هفتم قانوناساسی اظهار میدارد که: «طبق دستور قرآنكريم: ‹‹ و امرهم شوري بينهم ›› و ‹‹ شاورهم في الامر» شوراها، مجلس شوراي اسلامي، شوراي استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظاير اينها از اركان تصميم گيري و اداره امور كشورند. موارد، طرز تشكيل و حدود اختيارات و وظايف شوراها را اين قانون و قوانين ناشي از آن معين مي كند». قانون گذار اولیه، در تکمیل این فرایند، ماده صد قانون اساسی را به تصویب میرساند. که وظایف نهاد شورا را اعم از شوراهای اسلامی و شورایاری ها را
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.