• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار

چالش دیوار بزرگراه‌ و دیوارنگاره

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
سه‌شنبه 24 اردیبهشت 1398
در اخبار, منتخب
A A
0

اخیراً فراخوانی مبنی بر “طراحی دیوارنگاری یادمان قدس” منتشر شده است که توجه به متن فراخوان این دیوارنگاره نکاتی را به ذهن متبادر می‌سازد:

۱.  از یک سو دیوار واقع در ضلع شرقی اتوبان مدرس، جنوب به شمال، بعد از ورودی خیابان وحید دستگردی، محل اجرای این دیوارنگاره است (تصویر بالا) و از سوی دیگر بر مولفه “مخاطب‌پذیری بالا” در متن فراخوان به عنوان ویژگی آثار درخواستی تاکید شده است. با توجه به اینکه مکان قرارگیری اثر، جداره اتوبان بوده که مخاطب سواره با سرعت حرکتی بالا را شامل می‌شود، لذا مولفه تحقق مخاطب‌پذیری بالا را با چالش مواجه می‌سازد زیرا اساساً مخاطب پیاده که مخاطب اصلی هنرهای شهری محسوب می‌شود در دایره مخاطبان این اثر نادیده گرفته شده است. بنابراین انتظار مخاطب‌پذیری بالا دور از ذهن خواهد بود.

بیشتر بخوانید - Read More

آیا نظام پژوهش در ایران موفق بوده است؟

ضد محله؛ چرا دوست ندارم در باستی هیلز زندگی کنم؟

دیوارنگاره

۲.  از اهداف فراخوان، “ارتقای کیفیت سیما و منظر شهری با بهره‌مندی از آثار فرهنگی و هنری” ذکر شده است که اگر طبق احکام اثبات‌شده علمی به نقش هنرهای شهری در ارتقای کیفیت منظر شهری با شکل‌دهی به خاطره و هویت جمعی باور داشته باشیم که خود از تجربه مشترک جمعی برمی‌آید، باید اعتراف کرد که محل قرارگیری اثر از این مقصد فاصله زیادی داشته زیرا تجربه آثار جداره بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها نه تنها جمعی نبوده که سرعت بالای حرکت قدرت تامل و تجربه را از فرد نیز سلب می‌کند.

۳.  با علم بر اینکه نامگذاری (naming) عاملی مؤثر در تعریف هویت فضاســت که می‌تواند به بازشناسی یک مکان و حس آن کمک کند و شاید اولین گام در زمینه‌گرایی هنرهای شهری، همان تناسب نام مکان با موضوع و عنوان اثر باشد، به نظر می‌رسد محل پیشنهادی اثر (اتوبان مدرس) نیز با موضوع دیوارنگاره (یادمان قدس) قرابتی نداشته باشد و خود نقش اثر در به یادآورندگی فضا را از بین می‌برد.

فراخوان دیوارنگاری

در پایان اگرچه در دنیای امروز شهری را بدون نقش‌آفرینی هنرمندان و حضور آثار هنری نمی‌توان متصور شد، اما باید بپذیریم که از هر فضای شهری و با هر رویکردی نمی‌توان انتظار کارکرد درست هنر شهری داشته باشیم. شاید برگزاری رخدادهای جمعی و مناسبتی در جوار یادمان انتفاضه -که از دهه ۷۰ در میدان فلسطین حیات دارد- با بهره‌گیری از رویکردهای نوین و تکنیک‌های هنری بیشتر می‌توانست اهداف متولیان فراخوان را ضمن پاسداشت یادمان قدس در توجه به مخاطب‌پذیری بیشتر و تناسب حداقلی یادمان با مکان قرارگیری تأمین کند.

برچسب ها: دیوارنگاریفراخوانیادمان قدس
نوشته قبلی

شهر بخارا، روایت بقای منظر آبی

نوشته بعدی

نگاه حقوقی به اهداف سازمان میراث فرهنگی در راستای تأسیس سازمان گردشگری شهرداری تهران

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

آیا نظام پژوهشی در ایران موفق بوده است؟

آیا نظام پژوهش در ایران موفق بوده است؟

دوشنبه 19 مهر 1400
ضد محله؛ چرا دوست ندارم در باستی هیلز زندگی کنم؟

ضد محله؛ چرا دوست ندارم در باستی هیلز زندگی کنم؟

جمعه 10 اردیبهشت 1400

شکل‌گیری مسیرهای طراحی نشده و غیرقانونی؛ مخالف با نظر برنامه ریزان شهری

جداسازی تعاملات اجتماعی از ساختارهای طبیعی در شهر

گردشگری و مدیریت اوقات فراغت تهران، رهاشدگان در مسیر اتفاقات

زیبایی در باغ معاصر ایرانی

نوشته بعدی
نگاه حقوقی به اهداف سازمان میراث فرهنگی در راستای تأسیس سازمان گردشگری شهرداری تهران

نگاه حقوقی به اهداف سازمان میراث فرهنگی در راستای تأسیس سازمان گردشگری شهرداری تهران

نورپردازی نمای ساختمان‌های مسکونی

نورپردازی نمای ساختمان‌های مسکونی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم