• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 11 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر

برنامه‌ریزی حمل‌ونقل با محوریت زندگی پیاده

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
شنبه 18 خرداد 1398
در شهر, منتخب
A A
0

زندگی پیاده در پایان دهۀ ۸۰ میلادی و با ظهور نظریه نوشهرسازی در مسائل شهری شروع به ظهور کرد. براساس این نظریه، مقیاس انسانی و زندگی او اساس کار شهرسازان قرار گرفت که متناسب با آن، (TOD (Transport Oriented Development یا توسعۀ حمل‌ونقل محور، به عنوان راهبرد نظریۀ نوشهرسازی در پاسخ به روابط حمل‌ونقل و پیاده ارائه شد. هدف نهایی TOD و اصلاحاتش، پس‌گرفتن خیابان از خودرو و تحویل آن به عابران پیاده و دوچرخه سوارهاست. به زبان آنچه که امروز مصطلح است، شهر را «انسان‌محور» می‌کند.

براساس ۸ راهبرد، TOD روشی برای برنامه‌ریزی حمل و نقل با محوریت زندگی پیاده بیان شده:

بیشتر بخوانید - Read More

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

۱.ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی شامل مترو، تراموا و شبکه‌های اتوبوسرانی

۲. تراکم بالا در هسته‌های مرکزی

۳. اختلاط کاربری یا Mixed use

۴. نفوذپذیری و اتصال شبکه‌ها به هم

۵. یکپارچگی و اتصال فضایی

۶. تغییر کارکرد معابر و تبدیل به خیابان‌های کامل (حمل و نقل عمومی، پیاده، دوچرخه، سواره)

۷. توجه به مد پیاده به عنوان مد اصلی در نظام حمل و نقل

۸. توجه به مد دوچرخه

 

اما آنچه در نقد راهبرد TOD مطرح است، این است که اصول 8 گانه برآمده از نگاه مهندسی و برنامه‌ریزی شهری، زمینه‌ساز بستری برای حضور پیاده در شهرند. مفهوم «زندگی پیاده» فراتر از نگاه مهندسی به موضوع حمل‌ونقل است که اساس آن وابسته به درک شهروندان از شهر است. براساس مفهوم زندگی پیاده، هدف حمل‌ونقل جابه‌جایی بین دو نقطه نخواهد بود؛ بلکه هدف حضور انسان در شهر و تقویت رابطه بین شهر و پیاده است که با توجه به آن برنامه‌ریزی حمل و نقل با محوریت «زندگی پیاده» مستلزم بهره‌گیری از رویکردی نوین در حوزۀ شهر در کنار راهبردهای مهندسی و برنامه‌ریزی شهری است.

نوشته قبلی

نقدی بر روش‌های پرداختن به ویژگی‌های معماری اسلامی

نوشته بعدی

از فکر تا عمل، فرایند برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های شهری تهران

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی
پروژه‌های شهری

از فکر تا عمل، فرایند برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های شهری تهران

مردم از رفتار و كردار رهبران و مسئولينشان تبعيت می‌كنند

مردم از رفتار و كردار رهبران و مسئولينشان تبعيت می‌كنند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم