پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

روش‌های طراحی منظر در گذر زمان

كاربردهاي يك نظام سازمان‌يافته در ايجاد يك طراحي منظر بسيار زيادند که البته این نظام در سیستم‌های آکادمیک و حرفه‌ای متفاوت است. به طور مثال طراحی، براي يك طراح منظر حرفه‌ای می‌تواند ترتيبي بدین صورت داشته باشد: تهيۀ طرح نقشه، ارائۀ تحليل از سایت، ارزيابي نيازها و تمايلات کاربران، تعيين مناطق فعاليت،‌ طراحي مناطق فعاليت، انتخاب و قراردادن گياهان. برای بررسی روش‌های طراحی منظر در طول زمان می‌توان در ۱۲ قسمت این بررسی را انجام داد:

منظر

۱. اولین دسته، روش‌هاي طراحی قبل از ۱۸۰۰ است که بيشتر طراحان فعاليت خود را به صورت يك شاگرد در باغ‌ها آغاز مي‌كردند، آنها آموخته بودند كه چگونه زمين را بكنند يا چگونه گياه بكارند ولي از طراحي چيزي نمي‌دانستند.

۲. دومین دسته بین سال‌های ۱۹۰۰- ۱۸۰۰است. در این دوره در مهندسي طرح جامع يك طرح مختلط شامل نحوۀ قرارگيري موارد متشكله در كنار هم بود و در معماري طراحي و منظرسازي، طرح جامع يك طرح شامل پيشرفت طولاني‌مدت يك شهر جديد با كمپينگ يك دانشگاه و … بوده است.

۳. سومین دسته در بازۀ زمانی ۱۹۷۲- ۱۹۰۰ است. طراحي مبتني بر تختۀ طراحي، در ايجاد مدرنيسم فراگير مشارکت كرد كه نتيجۀ آن در طراحي و برنامه‌ريزي منظر كمتر ولي آزار‌دهنده‌تر بوده است. در این دوره براي معماران منظر روش پیمایش- تحليل  و طراحي (SAD) روش رايج و معمول بوده است.

۴. چهارمین دسته به سال‌های پس از ۱۹۷۲ بازمی‌گردد. در پروژه‌هاي پس از سال ۱۹۷۲ با پيدايش راهكارهاي چندلايه‌اي به كمك كامپيوتر براي طراحي و مرگ طرح جامع و تولد نوآوري‌هاي رقومي مواجه هستيم. پارک‌های دلاويلت و دبرسی نیز در این دوره طراحی و ساخته شده‌اند.

۵. پنجمین دسته نوآوری‌های رقومی نام دارد. منتقدان معتقدند كه تكنيك‌هاي رقومي در طراحي فضا مي‌توانند بيشتر از ديناميت براي معماري مدرنيستي مفيد باشند. اين باور وجود دارد كه كامپيوتر مي‌تواند کارهای مختلفی انجام دهد از جمله ارزيابي محيطي از پروژه‌ها را از ديدگاه‌هاي مختلف مانند موتوري‌ها، دوچرخه‌سوارها، پياده‌ها، ساكنين محلي، قورباغه، خارپشت و گل آلاله مورد بررسي قرار دهد.

۶ و ۷. دستۀ ششم و هفتم به ترتیب، طراحی سه بعدی و چهاربعدی هستند.

۸. هشتمین دسته طراحي با استفاده از اطلاعات است. دانشجويان آموخته‌اند كه از روش پیمایش – تحليل – طراحي (SAD) (كه با برنامه‌هاي تحقيقي سایت شروع مي‌شود)، استفاده كنند. در حقیقت امروزه، حجم اطلاعات (Information) بیشتر، ناشی از برداشت داده (Data)هاي غني‌تر می‌باشند؛ داده‌هاي متني، عددي و گرافيكي.

۹. نهمین دسته طراحی با استفاده از ارزش نام دارد. اين تكنيك مي‌تواند براي كنار هم قراردادن نظريات مختلف از كتب، از نظرات يك انسان و از تمام تاريخ هنر مورد استفاده قرار گيرد.

۱۰. طراحی لایه‌ای دهمین دسته را تشکیل می‌دهد. به دلايل مختلف، يك راهكار لايه‌اي براي طراحي منظر معمول شده است. اول، توجه به محيط طبيعي كه قرار است در لايه‌ها مورد تحليل قرار بگيرد. دوم پاسخي به فلسفۀ ساختارگرايي. يك متن شامل خطوطي از كلمات نیست كه حاوي يك معني ساده وابسته به علم ادبيات باشند، بلكه يك متن از فضاهاي چند بعدي ساخته‌شده كه همراه و يا در تضاد با نوشته‌هاي مختلف است كه هيچكدام اصل نيستند.

۱۱. طراحی با استفاده از ارزیابی محیطی یازدهمین دسته است. منطق ارزيابي محيطي كه مك هارگ تأثير شگرفي بر آن گذاشت، ما را دعوت به مرور بر تأثير توسعه بر هر جنبۀ فيزيكي، اجتماعي، بيولوژيكي محيط‌زيست مي‌كند. واقعیت آن است که بايد با ديدگاه‌هاي اقليت‌هاي نژادي، جوان‌ها، پيرها، محرومين و هر گروه ديگري روبرو شويم. اين فرايند، مي‌تواند دموكراتيك‌تر باشد.

۱۲. در نهایت دوازدهمین دسته طراحی با کمک الگو است. راهكار الگويي براي طراحي اين گونه خلاصه مي‌شود: كلمات، دياگرام‌ها و سپس مدل‌ها. اين روش براي رقومي‌كردن مورد استفاده است. الگوهاي اجتماعي، انساني و طبيعي در طراحي‌هاي نوآورانه همواره مورد توجه معماران و طراحان بوده است. تكنيك‌هاي رقومي، در جای خود، فرايند طراحي با اساس الگوي كاملاً پيشرفته‌اي را مجاز مي‌سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب