پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

احمد محیط طباطبایی: با فعالیت ارکان وزارتخانۀ میراث فرهنگی در یک قالب، آینده بهتر از امروز نخواهد بود.

چکیده: اگر سه بخش وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفکیک نشوند و فعالیت مستقل نداشته باشند این وزارتخانه در آینده مفید نخواهد بود.

مدتی پیش شورای شهر تهران از ثبت اراضی عباس‌آباد در سازمان جهانی گردشگری خبر داد و سؤالاتی دربارۀ نسبت وزارت میراث در حوزه گردشگری با سایر بخش‌ها مطرح شد. نظرآنلاین با سید احمد محیط طباطبایی دربارۀ راه‌های دستیابی به یکپارچگی سازمانی و افزایش بازده فعالیت وزارتخانۀ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفتگو کرده است:

نظرآنلاین: از نظر شما در کنار تشکیل وزارتخانه گردشگری و میراث فرهنگی چه اقدامات دیگری لازم است انجام شود تا یکپارچگی و هماهنگی در مدیریت گردشگری و میراث فرهنگی ایران ایجاد شود؟

احمد محیط طباطبایی: از نظر من تشکیل وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری موقعی مفید واقع خواهد شد که این سه سازمان یعنی میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی به‌صورت سه سازمان مستقل و به معاونت وزیر درآیند. تا روزی که این‌ها با هم یک ساختار را تشکیل می‌دهند از نظر من مشکلات اجرایی همچون دهۀ قبل ادامه خواهد داشت.

احمد محیط طباطبایی: با فعالیت ارکان وزارتخانۀ میراث فرهنگی در یک قالب، آینده بهتر از امروز نخواهد بود.

اگر این سه سازمان تفکیک نشوند و در عین اینکه زیر نظر یک وزیر هستند، فعالیت مستقل نداشته باشند این وزارتخانه مفید نخواهد بود. سال 83 با ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در طول بیش از یک دهه نتیجۀ مثبتی عایدمان نشد و اگر قدری به حافظه‌مان رجوع کنیم به یاد می‌آوریم که تا قبل از ادغام سازمان گردشگری با میراث فرهنگی و صنایع دستی، هریک شرایط بهتر و موثرتری در سطح جامعه داشتند.
اگر ارکان این وزارتخانه همچنان در یک قالب فعالیت کرده و جدا نشود، شرایط آینده بهتر از امروز نخواهد بود.
در گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما یک معاونت و ریاست سازمان میراث فرهنگی و همزمان یک معاونت و سازمان گردشگری داشتیم که برای هر دو سازمان دورۀ خوبی بود. تجربه سی‌سالۀ من می‌گوید وقتی یک تجربۀ منفی را طی کرده‌ایم و یک تجربۀ مثبت هم داشتیم چرا به آن برنگردیم. سازمان میراث فرهنگی بایستی سازمانی مستقل باشد به این معنا که بتواند نظارت خود را در همۀ کشور اعمال کند و تحت تأثیر مصالح محلی و استانی قرار نگیرد. من امیدوارم وزراتخانه‌شدن این سازمان منجر به این تفکیک شود و شرایطی را پیش آورد که شاهد بهترشدن وضعیت این سه نهاد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *