برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Sunday, 27 September , 2020
امروز : یکشنبه, ۶ مهر , ۱۳۹۹ - 10 صفر 1442
نقدی بر درس‌گفتارهای دکتر مهدی حجت در باب «زیبایی در معماری»

یافتن زیبایی آفاقی در فرهنگی انفسی؟

اگر زیبایی حقیقی، زیبایی آفاقی است؛ چرا معمار باید به فرهنگ خود که آبشخور زیبایی متصور است رجوع کند تا تناسباتی آفاقی را در فرهنگی انفسی یافت کند؟

۰۶ مرداد ۱۳۹۹

رویکرد معماری به طبیعت

مقایسه معماری غربی با معماری ژاپن

در جهان غرب، جهان سکولار، در خارج از کلیسا قرار دارد. فقط فضای داخلی بنا مقدس است. اما در ژاپن هم خود ساختار و هم محیط طبیعی آن قلمروی الهی تلقی می‌شوند.

۰۴ فروردین ۱۳۹۹

قدرت در معماری پس از انقلاب

ما زنده از آنیم که آرام نگیریم

تنها نمادی که می‌توان از آن به عنوان نماد قدرت در معماری بعد از انقلاب یاد کرد، ساختمان نیمه‌کارۀ مصلای تهران است؛ بنایی عظیم با ویژگی‌های ایرانی و اسلامی.

۲۲ بهمن ۱۳۹۸

معماری ایران بعد از انقلاب اسلامی، حاصل نگاه رادیکالیستی است

اصرار بر لزوم ثبات در دنیای متغیرها

اصرار بر ثبات در مفهوم هویت، در حالی‌که هر لحظه در حال خلق هویت جدیدی هستیم، به اندازۀ ایستادن زمان از حرکت (حداقل در این جهان) مضحک به‌نظر می‌رسد.

۱۷ آذر ۱۳۹۸

هویت موضوعی دینامیک و مدام در حال تغییر است

مدگرایی عوام و شرایط معماری امروز

وقتی ارزش‌های سنتی کمرنگ می شوند، مردم در شناخت معماری باهویت سردرگم شده و سوداگران چارۀ کار خود را در مدگرایی و تقلید‌ ناشیانه از نمونه‌های غربی می‌دانند.

۰۶ آذر ۱۳۹۸

طراحی بنای مذهبی از جمله دشوارترین کارها در حرفۀ معماری

نقدی بر نمادگرایی کلیشه‌ای در طراحی بناهای مذهبی جدید

آیا معماران باید عناصر و نمادهای شکل‌گرفته در تاریخ معماری بناهای مذهبی را به همان شکل یا با تغییراتی بدون توجه به نیازهای روز در آثار خود تکرار کنند؟

۱۷ فروردین ۱۳۹۸

ایده‌های باوهاوس برای تهران

یقیناً مکتب باوهاوس تأثیرمهمی در انتقال آموزش و تجارب جامع درمعماری دارد. در این مکتب نباید معماری را به‌عنوان چیزی مجرد دید. همۀ چیزهایی که دریک ساختمانند، بخشی از معماری‌اند

۲۶ مهر ۱۳۹۷

«مدارس تفکر» چه تفاوتی با «دانشکده‌های معماری» دارد؟

شاید مهم‌ترین خصوصیت دانشکده‌های معماری در جهان از بدو پیدایش آن‌ها، مسئلۀ «نگرش» و در واقع نوع تفکر این مراکز بوده است که طبعاً براساس نوع تفکر و نگرش پایه‌گذاران و استادان معماری گردانندۀ آن‌ها شکل گرفته و برنامه‌ریزی‌های آموزشی آن‌ها هم براساس همین «نوع تفکر» انجام می‌گیرد. دانشکده‌های ما هیچ یک مدارس تفکر نیستند […]

۲۸ بهمن ۱۳۹۱