پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

آسیب‌شناسی گردشگری ایران از دریچه آموزش

آسیب‌شناسی گردشگری ایران از دریچه آموزش

در موضوع گردشگری نتوانستیم آموزش را به کسب‌وکار متصل کنیم. دانشجویان باید یک سری آموزش‌های جانبی هم ببینند تا آمادۀ کار در محیط بیرون شوند.

مکه (ام القرای مسلمین) شهری برای ثروتمندان

مکه (ام القرای مسلمین)، شهری برای ثروتمندان

حجاجی که هر ساله برای برگزاری مناسک حج به این سرزمین و شهر مکه می‌آیند با شهرهایی مواجه می‌شوند که بزرگترین تحولات ساختاری خود در طول تاریخ را سپری می‌کنند.

اردوگاه باهنر را در اختیار عموم قرار دهید

اردوگاه باهنر را در اختیار عموم قرار دهید

در طرح واگذاری اردوگاه باهنر باید هزینه‌های عمومی احتمالی تحمیل شده به وزارت آموزش و پرورش و هزینه‌های نگهداشت منابع موجود در آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.

طراحی مشارکتی منظر

طراحی منظر مشارکتی

علی‌رغم استفادۀ فراوان از عبارت منظر مشارکتی مفهوم دقیق این واژه مشخص نشده است و نوشته های متعدد، معانی گوناگونی برای این عبارت در نظر گرفته‌اند.

مدرسه کاخ در حال نابودی است!

مدرسه کاخ در حال نابودی است!

مدرسه کاخ (قاجاری) در تنها بن‌بست ضلع جنوبی کوچه شهید زوارئیان یا همان «کاخ سابق» در نقشه عبدالغفار، بین خیابان‌های سعدی شمالی و لاله‌زار نو است.

سینما و شهر؛ مدیریت شهری
منظر شهری
نظر آنلاین

سینما و شهر؛ مدیریت شهری

منظر شهری درک ما از شهر است و به دلیل اینکه نگاه سینما و سینماگران آمیخته به روایتشان است به این دیدگاه نزدیک هستند. آن‌ها لایه‌ای نگاه می‌کنند.

اعتماد از دست‌رفتۀ شهروندان در دست شورایاری‌ها
برنامه ریزی و مدیریت شهر
نظر آنلاین

اعتماد از دست‌رفتۀ شهروندان در دست شورایاری‌ها

بعد از جلب مشارکت، مردم می‌توانند طالب حمایت مدیران شهری شوند. با این ادعا ما مردم را گرد هم آورده و پتانسیل‌هایشان را در شورایاری‌ها تجمیع کرده‌ایم.

سوداگری شهرشدن تهران
سازمان فضایی شهر
فرنوش مخلص

سوداگری شهرشدن تهران

امروزه تهران به کلانشهری غیرمنسجم با مناطق متعدد تبدیل شده که وسعت جغرافیایی آن حاصل کلاژی از مناطق با هویت مستقل و شالکۀ امروز آنها تابع واحد مرکزی است.

رشد عددی مجسمه‏ های شهری، تهدید یا فرصت؟!
هنر معاصر
آیدا اسدافروز

رشد عددی مجسمه‏ های شهری، تهدید یا فرصت؟!

در سالهای اخیر مجسمه‏ های شهری افزایش یافته اند. هنرمندان بر این باورند که کیفیت این مجسمه ‏ها بالا نبوده و علت فقدان کیفیت را در رشد عددی آن جستجو می‏کنند.

نقد عکس «مصطفی حسونا» از جوان فلسطینی در مرز غزه
نقد هنر
نظر آنلاین

نقد عکس «مصطفی حسونا» از جوان فلسطینی در مرز غزه

عکسی رنگی با کادر افقی از جوانی فلسطینی گرفته شده که با یک دست، پرچم به دست گرفته و با دست دیگر مشغول سنگ انداختن با فلاخن است. در اطراف او دو خبرنگار با جلیقه‌های ضدگلوله و افراد دیگری مشاهده می‌شوند (تصویر۱). جوان بالاپوش خود را به کمر بسته و بالاتنۀ ورزیده‌اش در حال چرخاندن فلاخن با چهره‌ای مصمم است. ترکیبی که پیکرۀ داوود (ساختۀ برنینی هنرمند سبک باروک) را مانند است (تصویر2) و همۀ این‌ها بر پس‌زمینه‌ای از دود و یا گرد و غبار و زاویۀ عکاسی پایین به بالا، صحنه را حماسی می‌کند. حضور پرچم در تصویر و قرار گرفتن سنگ داخل فلاخن بر مرکز پرچم، نگاه مخاطب را به پرچم می‌کشد. نحوۀ به دست گرفتن پرچم، همان‌گونه که «لاله خلیلی» استاد مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه لندن در صفحۀ توییتر خود اشاره می‌کند مخاطب را به یاد نقاشی «آزادی ، مردم را هدایت می‌کند» دلاکروا می‌اندازد (تصویر۳). این عکس مربوط به جوان فلسطینی به نام عائد ابو امرو است که در اعتراض به محاصرۀ غزه از طرف نیروهای اسرائیلی، به سمت سربازان اسرائیلی سنگ می‌اندازد. عکس توسط مصطفی حسونا عکاس خبرگزاری آناتولی در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۸ گرفته شده است. دود موجود در پس‌زمینه نیز به خاطر به‌آتش کشیدن