پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

ماجرای پروژه میدان عتیق شهر اصفهان
مرمت شهری
نظر آنلاین

ماجرای پروژه میدان عتیق شهر اصفهان / قسمت اول

در پی اطلاع رسانی خبر گزاری ایسنا از کشف اثار تاریخی در این پروژه، ایکوموس ایران بیانیه هشدار امیز صادر کرد.سازمان میراث فرهنگی اصفهان تصمیم گرفت، در این منطقه پیش از هر کار اجرایی با دستگاه‌های سنگین، حفاری دستی انجام دهد؛

صفحه اصلی
باستان شناسی
رضا ناصری

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

آرامگاه فرمانروایان مادی، گور دخمه‌ها و مردم عادی، گورهائی بودند که در زمین حفر شده و روی آنها را به صورت شیروانی یا خرپشته با سنگهای بزرگ پرداخته بودند.

صفحه اصلی
باستان شناسی
رضا ناصری

بررسي آوندهاي سيمين زراندود ساساني

هنر ساساني معرف يك تجدد و احياي ناگهاني نيست، بلكه خود معجوني است از هنر ايران كه متجاوز از هزار سال بر آن گذشته و در اين دوره به اوج بالندگي و تعالي خود رسيده. بنابراين تكرار نقش هاي كهن در هنر ساساني امري عادي بوده و نمي توان آن را اتفاقي تلقي نمود. بر بدنه گلداني نقره اي، دو بز كوهي به طور قرينه در طرفين درختي نقر گرديده اند. (نگاره شماره 1) اين نگاره يادآور نقش هاي كهن ايران باستان مي باشد كه حيوانات واقعي يا افسانه اي به شكل قرينه در دو سوي درخت زندگي نموده شده اند. همچنين نقش شكار حيوانات توسط شير كه در هنر هخامنشي نقشي مرسوم و شناخته شده است، در هنر ساساني نيز متجلي مي شود. (نگاره شماره 2) نگاره 1 : گلدان ساسانی با نقش دو بز به حالت قرینه در طرفین درختی که احتمالاً درخت زندگی است نگاره 2 : نقش میان بشقاب ساسانی : نقش شیر در حال شکار غزال مهمترين نشان هاي ويژه شهرياري در زمان ساسانيان عبارت بودند از: افسر شهرياري و زيورهاي خاص به ويژه نوار ها و گردنبندي از مرواريد درشت؛ همه اين نشانه ها جنبه سمبليك بغرنجي داشتند كه با آئين زرتشت در ارتباط

وقتی که همه چیز نو می شود.
منظر و جامعه
محمدرضا مهربانی گلزار

وقتی که همه چیز نو می شود

وقتی که مردم به مناسبت سال نو، چهره آرارسته کرده و لباس نو بر تن می کنند و برای دید و بازدید از این خانه به آن خانه روز را به شب می رسانند بدیهی است که منظر شهرها تفاوتی چشمگیر می کند.

مدرنيته، اومانيسم، سنت
مدرنیته و هنر مدرن
سعید حقیر

مدرنيته، اومانيسم و سنت

کارگاه تخصصی گروه علوم و تاریخ هنر با موضوع “مفهوم مدرن” توسط جناب آقای دکتر سعید حقیر در تاریخ 31/4/1388 و با حضور جمعی از اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد معماری و رشته های مرتبط در پژوهشکده نظر برگزار شد.