پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مطالب دسته بندی: هنر

زمان و مکان در نگارگری ایرانی، قسمت پنجم

در رابطه با ارتباط میان نگارگری و عالم مثال عده‌ای بر این عقیده‌اند كه «فضا در مینیاتور ایرانی در واقع نمودار این فضای ملكوتی [عالم مثال] است واشكال و رنگ‌های آن جلوه‌ای از اشكال و رنگ‌های همین عالم مثال است»

سبک شناسی "آر-نوو" در معماری معاصر ایران
سعید حقیر

سبک شناسی “آر-نوو” در معماری معاصر ایران

این مقاله قصد دارد تا با بررسی تطبیقی گرایش های معماری آر-نوو در غرب و در ایران، به یک سبک شناسی جدید از این جنبش معماری غربی در ایران معاصر نزدیک شود. همچنین در این راستا به بررسی امکان طبقه بندی مجموعه این سبک ها در معماری معاصر ایران، در یک دوره زمانی مشخص، خواهد پرداخت.

زمان و مکان در نگارکری ایرانی قسمت چهارم
گلناز کشاورز

زمان و مکان در نگارگری ایرانی، قسمت چهارم

بزرگترین مشكل در هنر نقاشی، چگونگی نمایش عالمی سه بعدی روی قطعه‌ای دو بعدی است. در اینجا تصویری از شاهنامۀ طهماسبی به‌عنوان نمونه آورده شده است. در این تصویر كه موضوع آن حملۀ‌ ضحاك به قصر فریدون است و به دست سلطان محمد تصویر شده، مشاهده می‌‌شود كه به‌هیچ صورتی نمی‌توان هم صحنۀ كارزار را مشاهده كرد

رضا ناصری

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

آرامگاه فرمانروایان مادی، گور دخمه‌ها و مردم عادی، گورهائی بودند که در زمین حفر شده و روی آنها را به صورت شیروانی یا خرپشته با سنگهای بزرگ پرداخته بودند.

رضا ناصری

بررسي آوندهاي سيمين زراندود ساساني

هنر ساساني معرف يك تجدد و احياي ناگهاني نيست، بلكه خود معجوني است از هنر ايران كه متجاوز از هزار سال بر آن گذشته و

مدرنيته، اومانيسم، سنت
سعید حقیر

مدرنيته، اومانيسم و سنت

کارگاه تخصصی گروه علوم و تاریخ هنر با موضوع “مفهوم مدرن” توسط جناب آقای دکتر سعید حقیر در تاریخ 31/4/1388 و با حضور جمعی از اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد معماری و رشته های مرتبط در پژوهشکده نظر برگزار شد.

مدرن چيست؟
سعید حقیر

مدرن چيست؟

کارگاه تخصصی گروه علوم و تاریخ هنر با موضوع “مفهوم مدرن”توسط جناب آقای دکتر سعید حقیر در تاریخ 24/4/1388 و با حضور جمعی از اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد معماری و رشته های مرتبط در پژوهشکده نظر برگزار شد.