پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

صفحه اصلی

نقدی بر دیدگاه‌های کریستیان نوربرگ شولتز در مفهوم سکونت

کریستیان نوربرگ شولتز در کتاب مفهوم سکونت به تعریف و تبیین مسألۀ سکنی‌گزینی و انواع سکونت می‌پردازد. او برای سکونت سه حالت و چهار جنبه قائل است که زیر سایۀ مفاهیمی چون احراز هویت و تعیین موقعیت به این جنبه‌ها می‌پردازد. کیفیت سکنی‌گزیدن از شروط مقدماتی انسان‌بودن است. شولتز سکونت را چیزی بیش از سقفی را به عنوان سایبان قرار دادن و چند مترمربعی از زمین را زیر پا گرفتن می‌داند. وی برای سکونت سه حالت مختلف متصور است؛ سکونت مجتمع (در آبادی)، سکونت عمومی (در بنای عمومی) و سکونت خصوصی (در خانه). از دیدگاه شولتز «آبادی، فضای شهری، نهاد و خانه به همراهی یکدیگر، محیط کل یعنی جایی که سکونت به جنبه‌های طبیعی، مجتمع، عمومی و خصوصی خود در آن رخ می‌دهد را به وجود می‌آورند». آبادی نمایندۀ رخداد سکنی‌گزیدن طبیعی انسان است. هرچند در دوران معاصر انسان به میل خود آبادی محل سکونت خود را انتخاب نمی‌کند و در لحظۀ تولد در یک آبادی ازپیش‌آماده افکنده می‌شود؛ اما آبادی از منظر شولتز راه حلی برای مسأله یافتن جای پا در جهان مفروض است. از دیگر تعاریف ارائه شده برای آبادی نیز احداث بنایی نو بر روی زمین کهنه است. از گذشتۀ دور فضای شهر و آبادی محل ملاقات

صفحه اصلی

مهدی باصولی: «هنوز برنامۀ سفر در فرهنگ گردشگری ما جایگاهی ندارد»

گفتگوی نظرآنلاین با مهدی باصولی دربارۀ سفرهای نوروزی و آسیب‌شناسی آن نظرآلاین- راجع به سفرهای عید نوروز و آسیب‌شناسی این سبک سفرها کمی توضیح می‌دهید. مهدی باصولی: آسیبی که در این مبحث وجود دارد، در دو حوزه قابل بررسی است: یک مسئله مربوط به خودِ فرهنگ گردشگری در جامعه است و بحث دیگر مرتبط با مسئلۀ فرهنگ گردشگری در دستگاه‌های متولی است. وضعیت این دو مبحث باعث شده که گردشگری به صورت مطلوب و متناسب گسترش نیابد. درست است که در ایام نوروز ما با تعدد گردشگر مواجه هستیم، ولی تعدد گردشگر لزوماً به این معنا نیست که گردشگری رونق و توسعه دارد. عملاً در بعضی مواقع هم می‌بینیم که اثرات نامطلوب گردشگری بیشتر از اثرات مثبتش است، به خصوص در ایام نوروز. مشکلی که در زمینۀ خود گردشگر وجود دارد این است که فرهنگ سفر هنوز به صورت فرهنگ اقتضائی است؛ یعنی سفرها بدون برنامه انجام می‌شوند و برنامه‌ریزی فقط در حد مشخص‌کردن مقصد است و اینکه در این مقصد قرار است چه شود و چه کارهایی انجام شود یا حتی اینکه اقامت قرار است چند روزه باشد و مواردی از این دست، تعریف نمی‌شوند. نظرآلاین- اگر قرار باشد از زاویه متولی‌گری دولت به این موضوع نگاه کنیم چه

دیوارنگار ما پیروزیم شهر رشت

تفسیری بر دیوارنگار “ما پیروزیم” شهر رشت

تصویر، یک نقاشی واقع­‌گرای رنگی است که در آن دوازده کودک و مرد در دو ردیف به مخاطب نگاه می­کنند. در پس‌­زمینه چند صحنه پلان بندی شده آشنا وجود دارد و در آخرین پلان آسمان آبی دیده می­شود وپایین آسمان، نارنجی شده است. مردها، نوجوانان و کودکان هر کدام لباس­ها و کلیشه­هایی که یادآور یک شغل هست را با خود به همراه دارند. همه آن­ها به مخاطب می­خندند. در ردیف پایین سمت چپ تصویر، نوجوانی با پیراهنی چهارخانه و کیفی بر دوش قاب عکس مردی را در دست به سمت مخاطب نگاه داشته است. در کنارش یک روحانی جوان با عمامه مشکی و عبای قهوه­ای ایستاده. در کنار روحانی نوجوانی با لباس کار و عینک صنعتی جوش کاری در دست قرار گرفته است. در ردیف پایین سمت راست کودکی کوله پشتی بر دوش و یونیفرم مدرسه کمی به جلو خم شده و با دست راستش علامت پیروزی را به بیننده نشان می­دهد. در کنار او نوجوانی با توپ چهل تکه فوتبال در میان دستانش و تیشرت قرمز رنگ تیم ملی ایران با لبخند نگاه می­کند. بقیه افرادی که در عکس حضور دارند نیز نمادی از یک شغل هستند. دو نفر  از آن­ها لباس نظامی به تن دارند. یکی با کلاه

صفحه اصلی

منظر شبانه در تهران؛ ظرفیت‌ها و ضرورت‌ها

سند طرح جامع تهران (مصوب ۱۳۸۶) با توصیف و تبیین چشم‌انداز تهران به عنوان شهری «جهانی»، «شاداب»، «سرزنده» و «امن» پشتوانۀ حمایت قانونی لازم برای تحقق زندگی شبانه در شهر را فراهم کرده و به نوعی بر لزوم تبدیل پایتخت به شهری ۲۴ ساعته در کلاس جهانی تأکید کرده است. بنابراین ضرورت وجود یک برنامه‌ریزی جامع برای تداوم حیات و منظر شبانه تهران ، باید هم مدنظر مدیریت شهری و هم مورد توجه کارشناسان مسائل شهری قرار گیرد. با مروری بر ادبیات موضوع در شهرهای دنیا، می‌توان دریافت که زندگی شبانۀ شهری در حال تجربۀ نوعی «برندسازی» در فضا برای افزایش جذابیت فضاهای شبانه است. «الکساندر» چهار نکتۀ اساسی را برای ترغیب زندگی شبانه و مدیریت منسجم آن ذکر می‌کند: «توزیع متناسب فضاهای فعال شبانه در سطح شهر»، «تخصیص فعالیت مناسب به فضاهای شبانه»، «تجهیز فضاهای شبانه با خدمات مناسب» و «تأمین امنیت فضا». همچنین می‌توان به جنبه‌های اقتصادی فعالیت‌های شبانه در فضاهای شهری نیز اشاره کرد. بنابراین می‌توان دغدغده‌های مدیریت مطلوب منظر شبانه را دو بعد «عینی-کالبدی-کارکردی» و «ذهنی-روانی-ادراکی» دسته‌بندی کرد. مهم‌ترین مؤلفه‌های فرهنگی- آیینی اثرگذار در مدیریت منظر شبانه شهری در تهران و در بعد عینی-عملکردی-کارکردی شامل زیبایی کالبد و نورپردازی مناسب، تنوع فعالیتی، حمل‌ونقل (سهولت دسترسی)، اقتصاد

صفحه اصلی

اظهارنظر علی نوری، جامعه‌شناس گردشگری در رابطه با اتفاقات سد لفور

دربارۀ رفتار نا‌به‌هنجار چند نفر قایق‌سوار و اتفاقی که در سد لفور مازندران افتاده بود، بنده اعتقاد دارم که باید به این موضوع از دیدگاه کلان بنگریم؛ به این معنا که دیدگاه ما باید همۀ جوانب را در نظر بگیرد یا دقیق‌تر اینکه از کلان شروع کنیم تا به این رفتاری که در سطح خرد انجام شده است، برسیم. مسئله این است که در جامعه‌ای مثل جامعۀ ما نظام‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید هارمونی و هماهنگی مناسبی با هم داشته باشند؛ یعنی نمی‌توان انتظار داشت که در یک جامعه، فرهنگ دینی و اسلامی با اقتصاد سرمایه‌داری یکجا به همراه هم وجود داشته باشد. اگر تصمیمات و قوانین مبتنی بر خصوصی‌سازی، نفع شخصی و حاکمیت سرمایه است، فرهنگ و ارزش‌ها هم بر همان اساس شکل می‌گیرد و تغییر می‌کند. و اگر این تغییر به وجود نیاید جامعه دچار تضاد و تعارض می‌شود. در جامعۀ ایران به ویژه از دهۀ ۷۰ خورشیدی به بعد، سیاست اقتصادی مبتنی بر مکانیزم بازار و اقتصاد سرمایه‌داری بر جامعه حاکم شده است، در حالیکه هم‌زمان بر ارزش‌های فرهنگیِ دین اسلام و مذهب تشیع تأکید شده است. منطق اقتصاد سرمایه‌داری نفع شخصی، نفع هرچه بیشتر و رفاه مادی و به عبارت ساده‌تر پول‌‌درآوردن و کسب

صدور مجوزهای کسب‌وکار و انحصار دسترسی به شغل
منتخب
نظر آنلاین

صدور مجوزهای کسب‌وکار و انحصار دسترسی به شغل

باب‌شدن فروش مجوز کسب‌وکار، باعث سوءاستفاده‌های گسترده از گرفتاری متقاضیان کسب شده و زمینۀ ورود بدون تخصص به عرصه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

فرصت سوزی در پلاسکو
برنامه ریزی و مدیریت شهر
نظر آنلاین

فرصت سوزی در پلاسکو

انتظار می‌رفت در ماجرای بازسازی پلاسکو قدرتی تحت عنوان مدیریت شهری نقش اول را در این حوزه بازی کند و فرماندهی را به عهده بگیرد.