پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

صفحه اصلی

پیشگیری بهتر از درمان است

شهر به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی پیچیده دیرزمانی است مورد توجه دانشمندان و محققین در عرصۀ اجتماعی است و هر یک از زاویه‌ای ابعاد مختلف

صفحه اصلی

لزوم دادخواهی از کسانی که ۱۲هکتار از محدودۀ پیرامون دانشگاه تهران را تخریب کردند

نشست «تقویت مرکز شهر تهران یا توسعۀ دانشگاه» به منظور بررسی رویکردهای مختلف به ساخت‌وساز در اراضی پیرامون دانشگاه تهران با سخنرانی زهرا نژادبهرام، عضو کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران، شراره معدنیان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقۀ ۶ و سید امیر منصوری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، ۲۹ خرداد ۹۸ در گالری نظرگاه برگزار شد. دانش طاهرآبادی، دبیر این پنل در طرح موضع نشست گفت: « طرح توسعۀ دانشگاه تهران در مساحتی بالغ بر ۲۸ هکتار و اخذ ۲۰میلیون دلار بودجه در قلب تهران از ۲۰سال گذشته مصوب شدهبود که چندی پیش پس از مخالفت‌های چندین‌ساله مردم، صاحب‌نظران و نمایندگان مردم در شورای پنجم شهر تهران و نمایندگان مجلس، توسط شورای عالی شهرسازی و معماری متوقف شد و برای اولین‌بار در طول تاریخ کشور مردم توانستند به کمک رسانه‌ها و فضای مجازی و نمایندگانشان در شورای شهر تهران در حوزۀ شهرسازی حرف خود را به کرسی بنشانند.امااکنون که این طرحبا خواست مردم متوقف شده تکلیف چیست؟ آیا باید عقب نشینی کرد تا مجددا محافل دولتی و حکومتی کار خود را ادامه دهند؟ صلاح شهر ما در چیست، گسترش دانشگاه یا حفظ بافت ارگانیک و تاریخی شهر؟» زهرا نژادبهرام عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به عنوان

مجسمۀ شهری

بیانیۀ نشست بازشناسی تأثیر مجسمه بر شهر: تفاوت مجسمۀ شهری با مجسمه چیست؟

مسأله: نسبیت و رابطه مجسمۀ شهری، انسان و شهر باهم، مسئله‌ای است که با گذشت ۸۰ سال از حضور مجسمه‌ها در شهر همچنان در تعاریف و آئین‌نامه‌های اجرایی مغفول مانده است؛ چنانکه در تعاریف ارائه‌شده و بخش‌نامه‌ها تلاشی برای تعریف جامع ماهیت و چیستی مجسمۀ شهری و مؤلفه‌های لازم برای آن ارائه نشده است. در بخش اجرایی آیین‌نامه‌های احجام هنری سازمان زیباسازی که اصلی‌ترین متولی مجسمه‌های شهری در تهران است و همچنین آیین‌نامۀ شورای تخصصی نماها و آثار حجمی، بندی مربوط به تعریف وجود دارد که همین تعاریف نشان می‌دهد نگاه عمیقی به مجسمه‌های شهری وجود ندارد. به عنوان مثال در آیین‌نامۀ احجام هنری آمده است که حجم شهری عبارت است از یک عنصر تصویری که دارای سه بعد طول، عرض و ارتفاع است. بر اساس این تعریف مشخص نیست که مجسمه‌های شهری باید چه مؤلفه‌هایی داشته باشند و چه انتظاری باید از آن داشته باشیم. همچنین در آیین‌نامۀ شورای تخصصی نیز آمده است: آثار هنری در زمینۀ مجسمه‌های شهری هستند که متناسب با اصول زیبایی‌شناسی و ویژگی‌های هنری و توسط هنرمندان، طراحی و ساخته می‌شوند که این تعریف نیز مبهم است و تعریف جامعی نیست. این تعاریف علاوه بر اشاره نکردن به چیستی مجسمۀ شهری، تفاوت آن با مجسمه‌سازی

صفحه اصلی

مالکیت مسکن مهمتر از کیفیت آن برای ایرانیان

خانه‌های قدیمی ایرانیان نشان می‌دهد، مسکن در نگاه آن‌ها دارای معانی متعددی بوده است. این مساله می‌تواند ناشی از کارکردهای متنوع و متعدد خانه برای ایشان باشد. امروزه تغییر در فرهنگ زندگی و مدل‌های معیشتی سبب شده تا کارکردهای مسکن تغییرات بسیار پیدا کنند اما می‌توان گفت، هنوز هم مسکن دارای کارکردهای بسیار و معانی ذهنی متعدد برای ایرانیان است. اما به نظر می‌رسد این روزها، مساله « مالکیت مسکن » به قدری مهم شده که ماهیت وجودی آن را که پاسخ به نیازهای انسان در رسیدن به آسایش است را تحت الشعاع قرار داده. یکی از دلایل این مساله، تاکید اسلام بر حقوق مالکیت مسکن است. از نظر اسلام مالکیت مسکن که از آن با عنوان «حقوق مالکانه» یاد می‌شود، حقی است که به هیچ عنوان نمی توان آن را از مردم سلب کرد. این مساله سبب شده تا مسکن به عنوان یک دارایی مطمئن در ذهن ایرانیان جایگاه ویژه ای بیابد. در گفته های مردم نیز این مساله نمود بسیار دارد: «مسکن مالی است که زیر سر خودت است» و لذا گزینه بسیار خوبی برای حفظ و افزایش دارایی برای ایرانیان است. از سوی دیگر تصمیم گیری های قانونگذاران هم مردم را نسبت به این مساله، بیشتر سوق

صفحه اصلی

سازوکاری برای رفع ابهام از معماری منظر و طراحی شهری در حوزه‌های مشترک

فرهنگ تخصصی انگلیسی شهرسازی معنی واژۀ « طراحی شهری » را چنین بیان کرده است: طراحی شهری فرایند مشارکتی و منضبط شکل‌دادن به جنبه­‌های کالبدی برای زندگی در شهرها، شهرهای کوچک و روستاها، همچنین هنر ایجاد مکان‌­ها و طراحی در متن شهری است. همین فرهنگ تخصصی انگلیسی شهرسازی، معماری منظر را به عنوان «هنر و علم برنامه­‌ریزی و طراحی فضای بیرونی برای کاربرد و سرگرمی انسان» تعریف کرده است. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که ابهام و تداخل شدید حرفه‌ای و دانشی میان دو رشتۀ معماری منظر و طراحی شهری در طراحی محیط‌های شهری به دلایل متفاوتی از جمله «اشتراکات فراوان نظری و عملی»، «بروز رویکردهای میانی» و «گسترش در مبانی و اصول» بروز یافته است. از جمله مظاهر چنین رویدادی، انجام بسیاری از پروژه‌های مشابه طراحی محیط است که تشخیص اینکه کدام حرفه آن را تهیه کرده است، دشوار است و یا اینکه رویکردها و گرایش‌های تخصصی بسیار مشابهی در این زمینه وجود دارد. ابهام‌های حرفه‌ای در فرایند تهیۀ طرح و بروز برخی سوء‌تفاهمات ناشی از اختلاط و روشن‌نبودن نقش و جایگاه هریک از حرفه‌های مذکور در جریان سازندگی، از دیگر مظاهر چنین رخدادی است. یافته‌ها مبین این نکته است که با محوریت‌قراردادن نگرۀ تعامل‌محور به جای رویکردهای تعامل‌ستیز و

صفحه اصلی

از هشتم ژوئن، پنجاه و دو باغ، میدان و پارک بدون دخانیات

هر سال در سی و یکم ماه می، سازمان جهانی سلامت و همکارانش روزی را به عنوان روز جهانی «بدون دخانیات» اعلام می کنند.  پاریس نیز از این فرصت استفاده کرده  و از هشتم ماه ژوئن،  پروژه باغ های بدون دخانیات را آغاز کرده است. از سال  ۲۰۱۵ سیگار کشیدن در فضای بازی پارک ها ممنوع اعلام شد. در ژوئیه ۲۰۱۸ شهر پاریس در صدد بسط دادن این قانون ممنوعیت، برای حفظ سلامت عمومی در تمام فضای پارک ها برآمد. شورای شهر پاریس در ابتدا با اجرای این طرح در ۶ باغ موافقت کرد. این ۶ باغ با مشورت شهرداری های مناطق پاریس انتخاب شدند. بعد از موفقیت در این طرح از ژوئن ۲۰۱۹ این طرح به ۵۲ باغ گسترش یافت. در هفته اول از مقامات شهری خواسته شد که به سیگاری ها آموزش دهند. به این منظور تعدادی تابلوی اطلاعات و زیرسیگاری های فانتزی در ورودی این ۵۲ باغ نصب شد؛ همچنین بروشورهایی به منظور برانگیختن حساسیت عمومی در میان مراجعین پخش شد. در ادامه این هفته آگاه سازی، تذکر کلامی برای استفاده کنندگان دخانیات اجرا شد. مانند جریمه در نظر گرفته شده برای استفاده از دخانیات در فضای بازی پارکها،  از متخطیان جریمه ای معادل ۳۸یورو اخذ خواهد

قانونی که می‌گوید قانون، قانونی است
برنامه ریزی و مدیریت شهر
نظر آنلاین

قانونی که می‌گوید قانون، قانونی است

براساس تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قانونی جدید، شهرداری‌ها دیگر مجاز به فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری املاک بر خلاف طرح تفصیلی نخواهند بود.

نقاشی ناصرالدین شاه قاجار از باغی در ساری
برگی از تاریخ
نظر آنلاین

نقاشی ناصرالدین شاه قاجار از باغی در ساری

صورت یک قطعه باغ شاه احداثی شاه شهید [آغا محمدخان قاجار] واقعه در ساری به‌ دست ناصرالدین شاه کشیده شده و خط فرانسه نیز رقم کلک اوست.