درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
بودجۀ ۹۸ شهرداری بنا به درخواست مردم برحملونقل عمومی متمرکز شده است مسأله از ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان بودجۀ شهرداری در سال ۹۸ حدود ۱۳۰۰۰ میلیارد
در این مجال تشدید تجاریشدن فضاهای خیابانهای اصلی محلات از سه محور چرایی این تغییر کاربریها آن هم با این وسعت، نحوۀ عملکرد مدیریت شهری در کنترل و مدیریت تغییر کاربری این فضاها و ضعف مقررات استفاده از فضاهای مسکونی به عنوان محل اشتغال حرفهای برخی ساکنین، موضوعاتی بودند که اجمالاً مطرح شدند.
آیا نورپردازی رنگی در فضاهای شهری امری مطلوب است؟ اگرچه نورهای رنگی برای همۀ شهروندان یک پدیدۀ جذاب و زیبا به حساب میآید اما به نظر میرسد در منظر شهری یک امر صرفاً زیبا -همچون نورهای رنگی- به تنهایی فاقد ارزش است. مکان نورپردازی، رنگ نور و رعایت خوانایی فضا و تناسب شأن مکان با نوری که مورد استفاده قرار گرفته، در کنار هم میتواند به آفرینش امر زیبا منجر شود و برعکس بیتوجهی به مؤلفههای ذکرشده میتواند باعث تنزل امر زیبا به یک موضوع الحاقی و فارغ از بستر شود.
نشست «نسخه بازآفرینی شهری برای تهران» به منظور ارزیابی برنامۀ بازآفرینی شهری در بافتهای فرسودۀ تهران با سخنرانی کاوه حاجیعلیاکبری، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، مهران احمدپور دبیر کمیتۀ مردمی رسیدگی به مشکلات بافت فرسوده و سیدامیر منصوری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، سهشنبه ۳۰ بهمن ۹۷، در گالری نظرگاه برگزار شد.
وجود فضاهایی که دستفروش ها در آن فعالیت میکنند علاوه بر جاذبههایی که برای مردم شهر دارند امکانی را برای فعالیت فروشندگان کمسرمایه شهر فراهم میکنند و دریچهای را میگشایند که اقشار ضعیفتر جامعه نیز بتوانند با عرضۀ کالاها و خدمات خود به امرار معاش بپردازند.
کوچۀ مروی یکی از کوچههای تاریخی تهران با قدمتی حدود ۲۰۰ است که در نزدیکی بازار تهران قرار دارد و در دهۀ ۸۰ مورد بازسازی و احیا قرار گرفته است.
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
فضاهای مترو در اقصی نقاط دنیا نمونهای از بازنمود فرهنگ جامعه به حساب میآیند. اشکال متفاوت فرهنگی و هنری نمایی از فرهنگ شهری توسط اشیا و مکانها عرضه کرده و میراثی زنده و زیسته را تشکیل میدهند. مدیران فرهنگی به این مکانها معنی داده و ارزشهای شهر را منعکس میکنند: ارزشهای هنری، معماری و حسی فضا و یا ارزشگذاری بر آثار هنری، عکاسی، صنعتی، کتابخوانی،… در این برهه، نکتهای که در متروی تهران قابل بحث است، فضای داخلی و کمبود امکانات آن است. به نظر میرسد که انسجام فضا و واگنهای قطار رکن اصلی دکوراتورها در ساخت فضای متروی تهران بوده است، تا جایی که راهروها توسط روند همانندسازی به واگنها شباهت پیدا کردهاند: خطوط موازی هرچند تشابه رنگی ندارند، اما تداوم بصری ترنها و میلهها هستند. مبحثی که جای تأمل دارد این است که چه چیزهایی به شکل ملموس و ناملموس برای مردم قابل درک هستند. هویتسازی این ایستگاهها مسئلهای است که کمتر به آن توجه شده است. به عنوان مثال، طراحی داخلی ایستگاه مصلی با مکان انسجام دارد و یا آثار هنری دیوارکوب متروی انقلاب اخیراً تخریب و با «میدان انقلاب» هماهنگی بیشتری یافتهاند. سیطرۀ قدرت و اهمیت یکی از مهمترین و قدیمیترین دانشگاههای ایران نیز نتوانسته است
کوچه مروی یکی از کوچههای تاریخی تهران با قدمتی ۲۰۰ساله در نزدیکی بازار تهران است که در دهه ۸۰ مورد بازسازی و احیا قرار گرقته است. هدف اجرای برنامههای اصلاحی و طرحهای شهری در این محل ، این بود که بازدیدکننده در این فضا حال و هوای تهران قدیم را داشته باشد و به نوعی با ترویج پیادهمداری ، سرزندگی به کوچه مروی هدیه شود. اینکه تا چه حد این برنامه موفقیتآمیز بوده است موضوعی قابل تأمل است. پروژۀ کوچه مروی که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا شد، پیامدهای مختلفی داشت. به طور مثال با ممنوعکردن ترافیک سواره، نفوذپذیری بافت کاسته شده و بسیاری از کسبه از نبود امکان حملونقل اجناسشان در سختی هستند و گاهی با استفاده از موتورسیکلت و چرخهایدستی به حمل بار اقدام میکنند که این موضوع نه تنها زیبندۀ یک مکان با هویت تاریخی نیست بلکه امنیت تردد عابران را نیز دچار مشکل میکند. علاوه بر این برخی از مردم برای جابهجاکردن اجناس خریداریشده با مشکل مواجه هستند. در حقیقت این ممنوعیت عبور و مرور خودرو باعث کاهش نفوذپذیری و در نتیجه کاهش پاسخدهی این فضای شهری شده است. استفاده از گاری برای حملونقل در کوچه مروی از طرف دیگر در بسیاری از خیابانهای پیادهمدار
ترجمه : فرنوش مخلص متخصص تحویل در مکانهای نزدیک، در قلب منطقه 10 پاریس، قرار دارد. در سال 2016، این تعاونی با 18 کارمند راهاندازی شد. مرکز لجستیک آن را با اعطای جوایز اقتصادی، اجتماعی و همبستگی شهر پاریس تأسیس کرده که مرکز تخصصی تحویل «آخرین کیلومتر» (تا مشتری آخر)، به ویژه برای حرفهایها در پاریس و همچنین در پتیت کرون است. این شرکت بلافاصله بر ۱۰۰ درصد ترابری با دوچرخه متمرکز شد که نیمی از آنها الکتریکی هستند. گلها، میوهها، سبزیجات، بشکههای آبجو، تشکها … که نیاز مشتریان را برآورده میکنند. یک روش تحویل، بدون آلودگی این یک روش تحویل بدون آلودگی و آرام است که از رفت و برگشت چندین کامیون بار، جلوگیری میکند، اما همچنین نشاندهنده نگرانی برای کارایی در بخش حرفهای نیز هست: «مشتریان به ویژه برای سرعت و توانایی ما در ارائه بارهای کوچک و بزرگ در یک زمان بسیار کوتاه ما را انتخاب میکنند»: (اصرار Leeroyd Levi ۲۷ ساله بنیانگذار Olvo به همراه Lucili Mercier) . «تحویل توسط دوچرخه ایده آل است : سریع و زیست محیطی» (جاستین که تازه در نزدیکی کانال سنت مارتین یک دسته گل برای تزئین فروشگاه خود دریافت کرده، شادی میکند). مدل تعاونی یکی دیگر از
انتخابات شورایاری تهران با چه هدفی انجام میشود؟ عملکرد ۲۰ سالۀ آن تا چه حد موفق بوده است؟ آیا برنامۀ کوتاهمدت و بلندمدت محلات تهران براساس پتانسیل هرکدام تدوین شده است؟ آیا قرار است با حضور شورایارها سازندگی اتفاق بیفتد یا تنها به مادۀ ۷ قانون اساسی عمل شده باشد؟ سیاست تمرکززدایی و استفاده از مشارکت شهروندان محله به مرحلۀ عمل رسیده یا همچنان شعار است؟ و هزاران سؤال دیگر در ارتباط با شورایاری محلات کلانشهر تهران میتوان طرح کرد که بدون پاسخ است. پاسخ این سؤالات منوط به تصمیمگیریهایی است که به نظر میرسد در بخش سیاستگذاری، خیلی مورد توجه نبوده است؛ در این یادداشت تنها به شرایط لازم کاندیداها اشاره میشود. طبق مادۀ ۱۱ قانون شورایاری ها، شناسایی مشکلات مربوط به حملونقل، مسائل زیستمحیطی، معابر و میادین، امکانات فرهنگی، امنیت شهری، بهینهسازی فضای زیست شهری، مسائل مربوط به زندگی شهری و… و ارائۀ طرح و پیشنهادات جهت حل مشکلات، از وظایف اصلی آنهاست. به نظر میرسد این حدود از وظایف، موضوع سهلالوصولی نیست که با جمع تعدادی از هممحلهای ها بتوان به آن دست یافت. هممحلهایهایی که بدون گذر از مراحل به اصطلاح تأیید صلاحیت توسط مراجع بالاتر نیز میتوانند کنار هم در جمعهای خودمانیشان راجع به این
ابراهیم گلستان، کارگردان، داستاننویس، مترجم، روزنامهنگار و عکاس ایرانی است که به دلیل نگاه پیشرو و متفاوت خود در عرصههای گوناگون، به عنوان چهرهای قابل احترام و تأثیرگذار در تاریخ فرهنگ و هنر ایران معاصر معرفی شده است. گلستان در سال ۱۳۲۶ خورشیدی، کتاب اول خود را که مجموعه داستانی با نام به دزدی رفتهها بود، منتشر کرد. آثار مکتوب وی از همان ابتدا، دارای سبکی خاص بوده و بسیاری سبک نویسندگی وی را تأثیر پذیرفته از داستانهای کوتاه ارنست همینگوی[1]، نویسندۀ برجستۀ آمریکائی میدانند. وی همچنین از نخستین نویسندگان معاصر ایرانی معرفی میشود که برای زبان داستانی و استفاده از نثر آهنگین در قالبهای داستانی نوین، اهمیت قائل شده و به آن پرداخته است. از دیگر ویژگیهای داستاننویسی گلستان، خلق مجموعه داستانهای به هم مرتبط است. در حالی که چنین سبکی در غرب سابقۀ طولانیتری دارد، این نوع داستاننویسی در ایران با گلستان آغاز میشود اما نکتۀ مهم در این نوع آثار او، خلق نوعی جدید از داستاننویسی است که در ادبیات کلاسیک ایران، مانند منطقالطیر عطار نیشابوری، ریشه دارد. این نوع داستانها نه بر اساس درونمایه یا شخصیتهای داستانی، بلکه بر اساس ساختارهای مشابه به یکدیگر مرتبط میشوند. وی همراه با فعالیت داستاننویسیاش، در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، استودیوی
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.