پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مدل سامان‌دهی شهر کرمان

مدل سامان‌دهی شهر کرمان

در اين جلسه ضمن اينكه تجربيات مشابه در چند شهر تاريخي اروپايي را بررسي می‌كنيم بحث خواهيم كرد كه براي سامان‌دهي شهر کرمان چه كارهايي را مي‌توان انجام داد.

نهاد طرح جامع

نهاد طرح جامع باید یک نهاد ناظر باشد

نشست «نهاد طرح جامع شهر تهران، تهیه یا هماهنگی؟» با سخنرانی محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، ناصر براتی، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به دبیری محمدصالح شکوهی بیدهندی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ۲۵ تیر ۹۸ در گالری نظرگاه برگزار شد. در ابتدای این نشست محمدصالح شکوهی بیدهندی با اشاره به اینکه در این جلسه قرار است ظرفیت‌ها و محدودیت‌های نهاد طرح جامع را مورد بررسی قرار دهیم، گفت: «بعد از اینکه طرح جامع دوم شهر تهران تحت عنوان طرح سامان‌دهی آتک کنار گذاشته شد، موضوع هماهنگی بین شهرداری و دولت مطرح شد و پس از تشکیل شورای شهر در سال ۷۷، ضلع سوم در کنار دولت و شهرداری قرار گرفت و این ایده مطرح شد که باید نهادی ایجاد شود تا این سه ضلع را هماهنگ و برنامه‌های توسعۀ شهری تهران را تهیه کند و بر تحقق آن‌ها نیز نظارت داشته باشد». وی با بیان اینکه نهادی که تشکیل شد دو دوره داشت، ادامه داد: «دورۀ اول، نهادی بود که مسئولیت آن تهیۀ طرح‌های جامع و تفصیلی بود. به محض تصویب طرح جامع در خود طرح به عنوان یک مصوبه در شورای عالی شهرسازی و معماری دائمی‌شدن این نهاد

سبک شناسی "آر-نوو" در معماری معاصر ایران

سبک شناسی “آر-نوو” در معماری معاصر ایران

این مقاله قصد دارد تا با بررسی تطبیقی گرایش های معماری آر-نوو در غرب و در ایران، به یک سبک شناسی جدید از این جنبش معماری غربی در ایران معاصر نزدیک شود. همچنین در این راستا به بررسی امکان طبقه بندی مجموعه این سبک ها در معماری معاصر ایران، در یک دوره زمانی مشخص، خواهد پرداخت.

صفحه اصلی

ادراک معماری

كمبود كتاب‌هاي مفيد و خوب در اين زمينه جهت‌گيري اساساً ادبي و انتزاعي فرهنگ ما حاكي از اين است كه فرانسويان كمي وجود دارند كه از معماری سر در مي‌آورند و مي‌توانند نكات جالب توجهی را در آن‌ها بيايند.

زمان و مکان در نگارکری ایرانی قسمت چهارم

زمان و مکان در نگارگری ایرانی، قسمت چهارم

بزرگترین مشكل در هنر نقاشی، چگونگی نمایش عالمی سه بعدی روی قطعه‌ای دو بعدی است. در اینجا تصویری از شاهنامۀ طهماسبی به‌عنوان نمونه آورده شده است. در این تصویر كه موضوع آن حملۀ‌ ضحاك به قصر فریدون است و به دست سلطان محمد تصویر شده، مشاهده می‌‌شود كه به‌هیچ صورتی نمی‌توان هم صحنۀ كارزار را مشاهده كرد

دره‌های تهران تحت تأثیر ذهنیت مدیران و ساکنین شهر در حال نابودی است
اخبار
نظر آنلاین

دره‌های تهران تحت تأثیر ذهنیت مدیران و ساکنین شهر در حال نابودی است

سید امیر منصوری در نشست «حذف یا حفاظت؟ رفتار مدیریت شهر با دره‌های تهران » در گالری نظرگاه: ساختار طبیعی شهر تهران و ارتفاعات آن دارای ارزش بسیار بالایی است. ساختاری که در دوره های طولانی زمین شناختی و به واسطه بقایای رسوبی بستر دریاها به وجود آمده و به عنوان یک نعمت بسیار ارزشمند به حساب می آید. آثار به جای مانده از این دوران، ساختار طبیعی برای تهران درست کرده است که در اولین مرحله بایستی درک شود. ساخت پروژه های مختلف زیرساختی غیر مرتبط و برش زدن خاک ارزشمند این نواحی، موجب شده تا آنچه به عنوان زیبایی از طبیعت قابل دریافت و برداشت بوده، به زیبایی جعلی تبدیل شود. چمن به عنوان سمبل زیبایی اروپایی که در دوره قاجار وارد ایران شد، جای خاک را گرفته است. بنابراین خاک‌ها برش می‌خورند چرا که از نظر مدیران و ساکنین تهران، زیبا به نظر نمی‌رسند. دره‌های تهران ، دارای ارزش بسیار زیادی است. دره‌هایی که نتیجه فعل و انفعالات طبیعی و دارای ارزش زیبایی شناسانه هستند. اما از آنجایی که کارکردهای اصلی آن در حال حاضر در ذهن مدیران و ساکنین شهرها زیر سؤال رفته است، به آن‌ها به شکل مناسبی نگاه نمی‌­شود. جایی که بایستی نمایشی از

چه نامی برای کوچه­‌ها باید برگزید؟
نقد
نظر آنلاین

چه نامی برای کوچه­‌ها باید برگزید؟

هیچ اتفاق اجتماعی بزرگ بدون آنکه مردم از در خانه­‌هایشان بیرون بیایند، از محله‌­هایشان گذر کنند و پا در شاه‌راه‌­های بزرگ شهر بگذارند رخ نمی‌­دهد. این رخ­دادهای اجتماعی می‌­توانند شادی از یک پیروزی، یک تظاهرات، یک تحصن، واکنش به یک اتفاق یا هر چیز شبیه به این‌­ها باشد. همین دست اتفاقات مشترک اجتماعی اسباب آن می­‌شود که تنها کارآیی خیابان راه رسیدن به مقصد نباشد و مبدل به یک خاطرۀ جمعی ­شود که تمام باشندگان شهر با آن ارتباط پیدا می‌­کنند، با پیاده‌روهایش، چهارراه‌هایش و درختانش این حس ارتباط اهمیت حفظ خیابان و تلاش برای نگهداری ظاهرش با کمترین تغییرات غیرضروری را موجب می‌­شود زیرا به درستی خیابان بخشی از دارایی روحی و خاطرات جمعی مردمان یک شهر است که وظیفۀ شهرداری حفظ آن است. خیابان راهی که تنها راه نیست بلکه پرپیچ گذری است تنیده بر خاطرات جمعی. نام‌گذاریش شاید از هر اتفاق دیگری مهم‌تر باشد! آیا حاکمیت (در غالب شهرداری) حق نام­‌نهادن بر خیابان را دارد یا مردم و تاریخ؟! آیا تغییر نام خیابان‌ها از حقوق حاکمیت است یا مردم و رخ­دادها!؟   اگر قرار است برای خیابان­‌ها از نام رجل سیاسی استفاده کنیم این اصل را در تاریخ باید بپذیریم که مردان تاریخ سیاه یا سفید مطلق

فراخوان دیوارنگاری «یادمان قدس»
اخبار
نظر آنلاین

فراخوان دیوارنگاری «یادمان قدس»

سازمان زیباسازی تهران با همکاری اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های غیردولتی مدافع فلسطین، فراخوان دیوارنگاری «یادمان قدس» را منتشر کرد.

درختانی که ندیدیم و هرگز نخواهیم دید

مشکلات تهران معاصر دامنۀ مختلفی از معضلات کالبدی و محیط‌زیستی تا اجتماعی و اقتصادی را دربرمی‌گیرد. برای نمونه سطح وسیع بافت‌های فرسوده و روند کاهشی جمعیت پذیری و مشکلات اجتماعی آن‌ها از یک سو و از سوی دیگر کیفیت نازل ساختمان‌ها، خطر زلزله و سختی خدمات‌رسانی از مسائل بزرگ تهران است. همچنین کمبود فضای سبز و باز، از هم گسیختگی شبکه‌های اکولوژیک شهر، ضعف عرصه‌های زندگی اجتماعی در بسیاری مناطق، تسلط خودروهای شخصی و ترافیک و آلودگی ناشی از آن بر شهر، ضعف زندگی پیاده، کمبود حداقل سرانه خدمات عمومی و غیره قسمت دیگری از این مشکلات است. در این میان، اجرای قانون جابه‌جایی پادگان‌ها که بخش‌های زیادی از سطح شهر تهران را در برگرفته‌اند، فرصتی استثنایی و غیرقابل بازگشت برای دستیابی به فضاهای باکیفیت و انسان محور را در اختیار مدیریت شهری قرار داده‌است. قانون جابجایی پادگان‌ها از عرصه‌های شهری، قانونی است که هدف از تصویب آن، استفاده از ظرفیت‌های این اراضی در توسعه خدمات شهری برای افزایش کیفیت زندگی شهرهای بزرگ بوده است. یکی از این پادگان‌ها، «پادگان جِی» در منطقه ۹ شهرداری تهران است. این منطقه با توجه به ریزدانگی و تراکم بالای ساختمان، با مشکل کمبود شدید فضاهای سبز و باز در سطح منطقه روبرو است.

موانع تحقق پذیری اولین طرح جامع تهران
اخبار
نظر آنلاین

موانع تحقق پذیری اولین طرح جامع تهران

در دهۀ ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ شمسی، اگر چه شهر تهران از نظر کالبدی- فضایی به صورت یک کلانشهر در آمد، ولی به دلیل تعارضات درونی و بیرونی خود نتوانست نقش خود را به عنوان پیشتاز و کانون توسعۀ پایدار در سطح ملی ایفا کند. همراه با رشد جمعیتی و گسترش محدودۀ فضایی شهر تهران در طول این دو دهه، روند ایجاد زیرساخت‌ها و تأسیسات و تجهیزات شهری نیز نه براساس تفکر برنامه‌ای، بلکه بیشتر به صورت مقطعی و خودبه‌خودی گسترش پیدا کرد. در همین دوره، وسعت تهران از حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع به حدود ۲۸۳ کیلومتر مربع (نزدیک به سه برابر) افزایش پیدا کرد. در نتیجه این تغییرات، نیاز به تأمین زیرساخت‌های شهری مثل آب، انرژی، شبکۀ ارتباطی، تسهیلات شهری و فضاهای خدماتی و فراغتی به یک ضرورت حیاتی بدل شد و به صور مختلف احداث آنها در برنامۀ کاری دولت و شهرداری تهران قرار گرفت.برنامه‌ها، یا طرح‌های شهری با عنوانی که هم اکنون در کشور متداول است (یعنی طرح‌های جامع، هادی و تفصیلی) در ابتدای برنامۀ سوم قبل از انقلاب شکل گرفت. در دنبالۀ این تحولات قانون اصلاح پاره‌ای از مواد و الحاق چند ماده به قانون شهرداری‌ها در اسفند ۱۳۴۵ به تصویب رسید. در مادۀ ۹۷ این قانون