برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Friday, 27 November , 2020
امروز : جمعه, ۷ آذر , ۱۳۹۹ - 12 ربيع ثاني 1442
قسمت هشتم

خیال به مثابه ظرف تحقق صورت اثر هنری

کیفیت ظرف خیال هنرمند در دریافت این صور مثالی اثر دارد و در ضمن دریافت این صور در اختیار و کنترل هنرمند نیست. نوعی شهود و الهام است.

۲۱ شهریور ۱۳۹۹

لزوم تجدیدنظر بنیادی در سیاست های هنری

لزوم توجه به هنرهای بومی و اصیل ایران

آزادی در بیان هنری بدیهی است، اما در شرایط هنری کشور دیرزمانی است که به هنرهای بومی و اصیل ایران کم‌توجهی شده و هنر وارداتی غرب تایید و تقلید شده است.

۱۴ بهمن ۱۳۹۸

تحلیلی بر عکس جوان فلسطینی

نقد عکس «مصطفی حسونا» از جوان فلسطینی در مرز غزه

عکسی رنگی با کادر افقی از جوانی فلسطینی گرفته شده که با یک دست، پرچم به دست گرفته و با دست دیگر مشغول سنگ انداختن با فلاخن است. در اطراف او دو خبرنگار با جلیقه‌های ضدگلوله و افراد دیگری مشاهده می‌شوند (تصویر۱). جوان بالاپوش خود را به کمر بسته و بالاتنۀ ورزیده‌اش در حال چرخاندن […]

۱۹ آبان ۱۳۹۸

نقد و بررسی یک طرح شهری

مصاحبه با ایمان ملاجعفری در مورد نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

«نکتۀ مهم این است که اگر مردم کلانشهری مثل تهران را در مواجهه با این آثار از طریق این رسانه قرار دهیم، باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؛ یعنی انتظار داریم چه اتفاقی در مردم بیفتد؟ مثلاً انتظار داریم برخوردشان با هنر مناسب‌تر شود یا انتظار داریم با سلیقۀ زیبایی‌شناسی مردم ارتباط پیدا کند، یا اینکه می‌خواهیم مردم از دیدن آثار لذت آنی ببرند. الزاماً نمی‌توان گفت که تأثیری که روی ساکنین شهر می‌گذارد یک تأثیر مثبت بلندمدت است. من قطعاً می‌گویم که بی‌تأثیر نیست ولی تأثیر چندانی هم ندارد».

۲۴ تیر ۱۳۹۸

عدم ارتباط تصویری و معنایی بین شخصیت‌های تصویر

تفسیری بر دیوارنگار “ما پیروزیم” شهر رشت

تصویر، یک نقاشی واقع‌گرای رنگی است که در آن دوازده کودک و مرد در دو ردیف به مخاطب نگاه می‌کنند. در پس‌زمینه چند صحنه پلان بندی شده آشنا وجود دارد و در آخرین پلان آسمان آبی دیده می‌شود وپایین آسمان، نارنجی شده است. شاید با دیدن این تصویر، سوالاتی که برای مخاطب به وجود می‌‌ید این باشد که اگر قرار است این جمع به پیروزی های بزرگ و فتح الفتوح در سوریه و فلسطین دست یابند، چرا توان برقراری ارتباط با یکدیگر و گروه‌های اجتماعی خارج از کادر را ندارند و چرا تاثیر افراد خارج کادر(فاطمیون، زینبیون، حزب الله ....) در پیروزی‌های گذشته، حال و آینده را نادیده گرفته اند؟

۰۳ تیر ۱۳۹۸

مخاطب به مثابه بیماری روی تخت جراحی

تفسیر دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج)

تصویر، یک نقاشی واقع­گرای رنگی است که در آن چهار مرد و دو زن به مخاطب خیره شده­اند. در پس­زمینه، سقف سالنی دیده می­شود که منابع نوری دایره شکل و خطی در وسط آن چشم بینده را به خود می­‌کشد. مرد و زن­هایی که در تصویر هستند هر کدام کلیشه­‌هایی که یادآور یک شغل هست […]

۲۶ خرداد ۱۳۹۸

چیزهای مصنوعی؛ چند اشاره درباب کیچ تهرانی

دیدگاهی که هنر بنجُل، یا آن‌طور که هواداران بازار اصرار دارند کیچ آرت، را می‌ستاید، اصل موضوعۀ هنر را به عنوان فعالیتی که احتمالاً بازتابی معرفتی دارد نادیده می‌گیرد.

۱۰ آذر ۱۳۹۷

الهام، تقلید و کپی اثر هنری

تقلب و کپی؛ دو واژه‌ای که دنیای هنر با آن‌ها آشناست و هر روز با متقلبان و کپی اثر هنری دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. اما آیا راهی برای شناخت این نمونه‌ها هست؟

۱۱ مهر ۱۳۹۷

اصالت ایده در کانسپچوال‌آرت

نگرش پست‌مدرن در پی ایجاد ارتباط میان سنت و مدرنیته است و مضامین آن چندان باهم سازگار نیستند. تغییر دائمی چشم‌اندازها و تحول دائم افق‌ها بدون هرگونه معیار مشترک! زبان، واقعیت را می‌سازد. کولاژ به صورت اصلی‌ترین تکنیک هنری عصر حاضر درمی‌آید. کثرت چشم‌اندازها به پراکندگی تجارب هنری می‌انجامد. هر ایده‌ای که به ذهن می‌رسد […]

۱۶ دی ۱۳۹۱