پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مطالب دسته بندی: یادداشت

بررسی ابعاد ناموفقیت طرح زوج یا فرد
نظر آنلاین

بررسی ابعاد ناموفقیت طرح زوج یا فرد

به تازگی مقاله ای در ژورنال معتبر Transportation Research  منتشر شده که نشان از تأثیر معکوس طرح زوج یا فرد بر آلودگی هوای شهر تهران می دهد

سیلاب‌های شهری و روددره‌های تهران
نظر آنلاین

سیلاب‌های شهری و روددره‌های تهران

نگاه مهندسی و تک بعدی در توسعۀ شهر تهران و در برنامه‌ریزی و مدیریت نحوۀ حضور روددره‌ها در شهر تهران که با اولین طرح جامع تهران در سال ۱۳۴۷ ‌کلید خورد.

از دولت ملی تا حکومت‌های محلی با شوراها
نظر آنلاین

از دولت ملی تا حکومت‌های محلی با شوراها

در دولت‌های مختلف اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب به رغم تبلیغات گسترده، نه تنها دستاوردی در حوزۀ شوراها حاصل نشده، بلکه بر دامنۀ مشکلات افزوده شده است.

دیواری که روزگاری بخشی از باروی تهران بود
نظر آنلاین

دیواری که روزگاری بخشی از باروی تهران بود

در بازسازی مغازه‌ای در بازار حضرتی در زمستان ۹۷، پازل حصار تهران کامل‌تر شد. در این بازسازی، بخش دیگری از باروی تهران در دوران ناصری کشف شد.

گونه‌های اندمیک فرصت یا تهدید در گردشگری
نظر آنلاین

گونه‌های اندمیک فرصت یا تهدید در گردشگری

گونه های اندمیک متعلق به یک نقطه خاص جغرافیایی بوده و پراکنش آن محدود است؛ یعنی برای مشاهده آنها تنها یک منطقه خاص، مقصد گردشگران خواهد بود.

نظر آنلاین

نقدی بر طرح بازآفرینی شهری از منظر حقوق اجتماعی ساکنین

مبانی نظری طرح بازآفرینی شهری بر مبنای اهدافی متعالی و قابل‌توجیه شکل گرفته است اما شیوۀ اجرائی‌شدن آن بر مبنای تفاوت آشکار میان اهداف اجتماعی و اقدامات کالبدی و رویکرد اقتصادی به طرح تنها به نیات اقتصادی توسعه‌گران و در بهترین حالت ایمن‌سازی به نفع ساکنان احتمالی پاسخ خواهد داد

تبلیغات
نظر آنلاین

تبلیغات کالا در سطح شهر، از سیاست‌گذاری تا محتوا (بخش اول)

در سال‌های اخیر طرح شعایری مانند «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایۀ ایرانی» و «حمایت از کالای ایرانی»، توجه مردم و مسئولین را به این مسأله جلب کرده است. شعارهای تبلیغاتی کالای ایرانی به موازات کاهش تبلیغ کالاهای خارجی، افزایش یافته‌اند. اما این شعارها به چه میزان تأثیرگذار هستند؟ به نظر می‌رسد به دلیل، وجودنداشتن برنامه و سیاستی دقیق در این باره، این مهم در سطح شعار باقی مانده است و تبلیغات کالا، خدمات و فرهنگ گاهی چنان غیرتخصصی طراحی می‌شوند که نتیجۀ عکس می‌دهند.
وقت آن رسیده که تولیدات تبلیغی یا به آژانس‌های تخصصی سپرده شوند و یا سازمان تبلیغات اسلامی و زیباسازی شهر تهران به عنوان متولیان تبلیغات فرهنگی، به تکنولوژی و نیروهای کارآمد مجهز شوند و بازخورد این قبیل تبلیغات را در فضای شهری و در واقعیت اجتماع بسنجند.

نظر آنلاین

نقدی بر روند نوسازی و بهسازی مساکن روستایی

مسکن روستایی در عین سادگی از پیچیدگی‌های زیادی تحت مؤلفه‌های اقتصادی‌_معیشتی، اجتماعی- فرهنگی و جغرافیایی- اقلیمی شکل می‌گیرد، لذا می‌طلبد که در نوسازی و یا بهسازی آن‌ها به این مؤلفه‌ها توجه شود.

اهمیت روش تولید آثار حروف محور شهری
نظر آنلاین

اهمیت روش تولید آثار حروف محور شهری

چندسالی است که در ایام نوروز و تحت عنوان «رویداد بهارستان» فعالیت‌های هنری از طرف هنرمندان و به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سطح این شهر مشاهده می‌شود.در نوروز ۹۷ جهت رفع این نقیصه کارگاهی جهت تولید آثاری خوش‌نویسی در غالب نهایی اثر گرافیکی راه‌اندازی شد. به این ترتیب در بخشی از رویداد بهارستان متن‌ها و اشعار ادبی دربارۀ نوروز و بهار با هنر خوش‌نویسی مزین، طراحی و در معرض دید شهروندان قرار گرفت. در نخستین سال توجه خاص به خوش‌نویسی در رویداد بهارستان، با خط و خوش‌نویسی همچنان به صورت سنتی و به عنوان فونتی برای انتقال معنا برخورد شد و رویکرد صرفاً زیبایی‌شناسانه کمتر مورد توجه بود. این درحالی است که در هنر معاصر امروز کشور شاهد رویکردهای حروف‌محور خلاقانه و مبدعانۀ فراوانی در هنرهای تجسمی هستیم که هم ارتباط با فرهنگ ایرانی در آن‌ها حفظ می‌شود و هم با رویکردهای هنری معاصر هماهنگی بیشتری دارد. در حقیقت روش برگزاری کارگاه و رویکرد آن بود که امکان آزادی عمل را از هنرمندان گرافیست صلب کرد و لازم است در سال‌های آینده بر همکاری هم‌زمان هنرمندان خوش‌نویسی و گرافیست تأکید شود.