پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

ضرورت واردات تکنولوژی ساخت یا تولید آن در داخل کشور

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

ضرورت تکنولوژی ساخت، باید در فرایندی، بر اساس دانش و تجربیات موجود و در پژوهشی خلاقانه، کلنگر و میان‌رشته‌ای و با حضور متخصصان خبره مرتبط با ساخت، تولید شود.

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نظام مدیریت ساخت ‌و ساز شهری تهران، تا «مشاور املاک» از «بنگاه املاک». نقش معامله‌ گران ملک در توسعه محیط ساخته‌ شده تهران چگونه است؟

اطلس منظر؛ راهگشای یکپارچگی مدیریت و پایداری توسعه ایران

اطلس منظر

اطلس منظر یک سند مصور دانش پایه و ابزاری ضروری برای مسئولین در مدیریت محیط زندگی مردم به وسعت کشور است.

احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

احترام به فرهنگ از سوی گردشگران و جامعه میزبان، موضوعی جهانی است بهطوری که در همه کشورها در این زمینه نگرانیهای بسیاری مطرح است

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

«مشکل» دارای شرایط نو بودگی و تکینگی است که وقتی به «مسئله» تبدیل می شود از پیش هرگز جوابی نداشته و در حال تبدیل شدن به یک «پرسش» است.

The Line، رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

The line ، ساخت شهر آینده‌گرایانه نئوم با تمرکز بر پایداری محیطی، همخوانی با محیط زیست، جذب گردشگر و اقتصاد سیاسی برنامه‌ریزی شده‌است

صفحه اصلی
برگی از تاریخ
میلاد شیراوند

باغ عباس آباد؛ پدیده ای که توسط شاه عباس صفوی از دید همگان مخفی ماند

باغ عباس‌ آباد در شهرستان بهشهر، باغی صفوی است که بسان عروس زیبایی در دل جنگل و ارتفاع حدود 400 متری از سطح دریا و در خارج از منطقۀ شهری، دامن گسترانیده است. نظرآنلاین: زیبایی طبیعی و چشم‌انداز بی‌نظیر مکان باغ، به‌رغم صعوبت دسترسی و ساخت‌وساز در آن، به حدی بوده است که شاه عباس صفوی رنج احداث باغ در این موقعیت را پذیرفته و پس از احداث، این عروس زیبا را از دید بسیاری از افراد مخفی کرده است، کما اینکه در نوشته‌های تاریخی توصیفی از ویژگی‌ها و فضاهای باغ نشده است. همنشینی جنگل بکر و طبیعی در کنار باغ عباس آباد با هندسۀ باغ‌سازی ایرانی و وجود دریاچه همچون نگینی در بخش جنوبی، بر زیبایی و آرامش وصف ناشدنی باغ افزوده است. پس از شاه عباس‌، به علت رهاشدن باغ عباس آباد و غلبۀ طبیعت، باغ رسمی در دل جنگل مدفون و تنها دریاچۀ زیبای عباس‌آباد و بقایای چارتاقی در میان دریاچه خودنمایی می‌کرد و جز اهالی روستاهای نزدیک کسی طالب این مکان نبود. این باغ در سال 1346 با وجود تأسیسات سد، ساختمان میان دریاچه و دیوارۀ آجری سد در لیست آثار ملی ثبت شد و خبری از آثار باغ رسمی نبود. داستان باغ عباس آباد به

صفحه اصلی
هنر
میلاد شیراوند

اطلاعیه افتتاح نمایشگاه گروهی نقاشی دروازه خورشید

به گزارش نظرآنلاین نمایشگاه گروهی دروازه خورشید زیر نظر استاد بهداد پنجه زاده، ساعت ۱۶ امروز (شنبه ۱۷ تیرماه) در گالری نظرگاه آغاز به کار می کند. در  نمایشگاه گروهی نقاشی دروازه خورشید آثار هنری ۲۱ دانشجو به نمایش گذاشته می شود. اسامی شرکت کنندگان به شرح زیر است: مریم اقدم، امیرپارسا برنجیان، سارا پاتیما، فاطمه پیلتن، هانیه حسن توکلی، نسیم حیدری، کیمیا دانشور، نرجس سخا، شهرزاد شیرزاد، مبینا صالحی، مریم طوماری، مریم عباسی طهور، گلنوش عزیز حقیقی، ریحانه کزازی، هلیا ملک محمدی، رزیتا منتظر، یکتا میرعلی، ماتینا نازپرور، هستی نسل سراجی، مریم هدایتی و محیا هور ساعات بازدید از نمایشگاه گروهی نقاشی دروازه خورشید به شرح زیر است: شنبه ۱۷ تیرماه ساعت ۱۶ تا ۱۸یک شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴ الی ۱۸ نشست اختتامیه: ساعت ۱۷ روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه آدرس: تهران، خیابان آزادی، خیابان قریب، پلاک ۲۳ بازدید از نمایشگاه برای تمام علاقه مندان آزاد است. 

صفحه اصلی
برگی از تاریخ
میلاد شیراوند

نقش ویژه زنان در مُهرهای دوره ساسانی+ مجموعه تصاویر

با وجود آن­که در مهرها استفاده از نقش­ زن روشی متداول نبوده، نمونه ­های نسبتاً محدود اما متفاوتی از مهرهای تزیین شده با نقش زن، از ایران باستان یافت شده که نشان دهنده نقش ویژه زنان در مُهرهای دوره ساسانی است.

صفحه اصلی
شهر
میلاد شیراوند

میدان ولیعصر؛ پاتوق اجتماعی یا ویترین نمایش قدرت و ایدئولوژی؟

رویکرد سیاسی به فضا، در نمونۀ میدان ولیعصر (عج) و دیگر نمونه‌های مشابه آن مسئله‌ساز شده است؛ فضاهای عمومی که بدون توجه به خواسته‌ها و نیازهای شهر و جامعه در زمینۀ فراغت و گردشگری انتخاب شده و به‌عنوان بستری برای نمایش قدرت و کسب اعتبار حاکمیت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند

صفحه اصلی
هنر
میلاد شیراوند

تحلیل جامعه‌شناختی نمایشنامه سرگذشت یک روزنامه‌ نگار در دوران مشروطه

نمایشنامه «سرگذشت یک روزنامه‌نگار» در روزگار انقلاب مشروطه نوشته و اجرا شده و از تئاترهای موفق آن زمان بوده است. از این رو می‌توان پی برد که این نمایشنامه در نسبت با اجتماع و زمانۀ خود پدید آمده و به دنبال ارائه یک پاسخ معنادار به وضعیت روزگار خود است. مسئلۀ این پژوهش آن است که این اثر پرمخاطب چگونه به شرایط اجتماعی روزگار خود پاسخ داده و جهان‌بینی مخصوص خود را در واکنش به نظام طبقاتی دوران خود مطرح می‌سازد. با بررسی اجزای مختلف نمایشنامه در دو لایۀ توصیف و تشریح روشن می شود که این نمایشنامه کلیت یکپارچه‌ای را که افراد طبقۀ روشنفکر یا طبقۀ متوسط جدید به آن دست یافته‌اند روایت می‌کند. شخصیت‌های نمایش، خود نمایندگان طبقۀ مذکورند و در ساختارهای آگاهی خود به روزنامه می‌رسند و در این متن ساختار روزنامه کاویده می‌شود. در این بررسی روزنامه در کنار برخی از مفاهیم اصلی انقلاب مشروطه مانند آزادی قلم، مدافعۀ ظلم یا نهی از منکر قرار می‌گیرد. سپس کاستی‌های روزنامه و نقدهای آن هم به میان می‌آید اما سرانجام شخصیت‌های نمایشنامه در جهان‌نگری خود به رغم کاستی‌های روزنامه، به ویژه در جامعۀ ایران، نیکی‌های آن را بیشتر دانسته و روزنامه راه‌اندازی کرده و آن را توصیه می‌کنند.