پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

حجت امانی

نقد یک پروژه شهری، مصاحبه با حجت امانی در مورد نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، طرحی بود که توسط سازمان زیباسازی شهر تهرن در دو دوره اجرا شد و منتقدین و مشوقینی داشت. اخیراً بحث اجرای دوبارۀ نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر مطرح شد. در همین باره نظرآنلاین با حجت امانی ، نقاش و پژوهشگر هنر در این باره گفتگو کرده است:   نظرآنلاین: در مورد پروژۀ «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» که در دو دوره اجرا شد، به نظر شما آیا این اقدام از نظر زیبایی‌شناسی و تأثیرات ذهنی روی ساکنان شهر، کار مطلوبی بود؟ اجرای این پروژه در دو دوره، چه بازخوردهایی از طرف مردم و مسئولین داشته است؟ حجت امانی: بله قطعاً اجرای این پروژه، بر زیبایی‌شناسی و فرهنگ تصویری و دیداری مردم تأثیر مثبت داشته است، اما به نظر من کافی نیست. این اقدام شهرداری باعث شد که چهرۀ شهر کمابیش متفاوت شود و چشم عموم مردم با دیدن آثار فاخر هنرمندان ایرانی و گنجینه‌های ارزشمند هنر ایرانی آشنا شود. اما کارهایی از این دست به صورت دوره‌ای و کوتاه‌مدت اثرگذار نیستند و برای اثرگذاری باید به صورت یک فرهنگ درآیند. چنین اقداماتی لازم است که به صورت یک برنامۀ مدون درآیند، مرتب انجام شوند و در شاخه‌های مختلف دسته‌بندی شوند. ما در ایران هنرهای متفاوتی

صفحه اصلی

تعطیلات عید درد بی‌درمان گردشگری ایران

نوروز، ریشه در هر کجای تاریخ ایران باستان داشته باشد، برای همۀ ما خاطرۀ تعطیلی، دورهمی، سفر و اضافه‌وزن دارد. دامنۀ نفوذ این اوقات فراغت به احساسات ما به حدی زیاد است که برخی برای آن تداعی‌های حسی مثل بوی عید، هوای عید، مزۀ عید و … ساخته‌اند. بوی اسکناس تانخوردۀ لای کتاب، خیلی بی‌حساب و کتاب، کنار سفرۀ هفت‌سین و مهمانی‌های تمام‌نشدنی، چرخیدن و چرخیدن، چیزهایی است که نوروز ما ایرانیان را پر کرده است. اما انباشتگی روزهای تعطیل در روز‌های اول سال نه صرفاً سبک زندگی، خواب‌و‌بیداری، خوردوخوراک و رفت‌وآمد ما را تحت تأثیر قرار داده، بلکه تقاضا برای گردشگری را هم افزایش داده است. حداقل دو موج سفرهای نوروزی از دل این زمان آزاد شکل می‌گیرد. موج‌هایی که غیرقابل پیش‌بینی‌ به جای برنامه‌پذیر، تند و عجولانه به جای آرام و آهسته، ناپایدار به جای پایدار و قابل اتکا هستند. مسافران نوروزی در ایران، می‌روند که رفته باشند و گشته باشند. گشتن مانند تیک‌زدن مقاصد بیشتر، در مدت زمان کوتاه‌تر است؛ بیشترین شهر دیده‌شده، بیشترین کیلومتر طی‌شده و بیشترین دید و بازدید، نشانۀ عید پربار بسیاری از ما ایرانیان است. بیشترین‌ها، سریع‌ترین‌ها، بزرگترین‌ها ما را به سمت سطحی‌دیدن و عمیق‌نشدن سوق داده است. فلسفۀ طراحی و تعریف مفهوم

بابک نوروززاده

بابک نوروززاده: «مسافران امروز، آگاه و مطلع هستند؛ برای آن‌ها باید آماده بود!»

گفتگوی نظرآنلاین را می‌خوانید با بابک نوروززاده ، راهنمای طبیعت و فرهنگی: نظرآنلاین: آیا دوره‌های آموزشی راهنمای تورلیدر توانسته نیاز بخش گردشگری را در این زمینه تأمین کند؟ بابک نوروززاده : قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید در ابتدا ببینیم که تورلیدر چه کسی است. تورلیدر نمایندۀ مجموعۀ تورگردان عمده‌فروش است که ناظر بر صحت اجرای تعهدات فروخته‌شده به تورگردان خرده‌فروش است. یکی از وظایف تورلیدر، انتخاب Tour Guide است. اما Tour Guide کیست؟ Tour Guide در واقع سرپرست مسافران است. شخصی است که آژانس به عنوان نمایندۀ خود انتخاب کرده تا آن تعهداتی را که نسبت به مسافران دارد،‌ انجام دهند. Tour Guide زبان گروه است و قرار است که مسافران را با توجه به برنامه سفری که آژانس در اختیار آن قرار داده، به مقصد ببرد و تور را اجرا کند و برگرداند. منتها ما امروزه به جای آنکه از واژۀ صحیح Tour Guide استفاده کنیم،‌ از Tour Leader استفاده می‌کنیم. و ما هم سعی می‌کنیم در ادامه از همین واژۀ Tour Leader استفاده کنیم چون بیشتر جا افتاده است. نظرآنلاین: پس آیا مؤسسات آموزشی توانسته‌اند Tour Guideهای خوبی تربیت کنند؟ بابک نوروززاده: باید به این نکته اشاره کرد که مؤسسات سعی می‌کنند که مهارت‌های

محمدرضا طالبی‌نژاد

محمدرضا طالبی‌نژاد: «ما فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و در فکر قبولی شب امتحانی هستیم!»

در حاشیۀ برگزاری پنجمین دورۀ انتخابات شورایاری‌ها، نظرآنلاین با محمدرضا طالبی‌نژاد در این باره گفتگو کرده است: نظرآنلاین : قبل از ورود به موضوع لطفاً دربارۀ فلسفۀ شورایاری‌ها توضیحاتی بدهید. محمدرضا طالبی‌نژاد: بخشی از فلسفۀ شورایاری‌ها به فلسفۀ خود شوراها برمی‌گردد. باید دید که فلسفۀ شوراها اساساٌ چه بوده و چه هست و چه باید باشد. یک بخشی از فلسفۀ شوراها تبدیل می‌شود به قانون شوراها و یک بخشی هم که هست که از ظاهر قانون شاید برداشت نشود ولی به صورت مستتر در خودِ قانون هست و به علاوۀ انتظارات جامعه. من اگر بخواهم فلسفۀ خود شوراها را بگویم با یک سوال مطرح می‌کنم که آیا ما هدفمان از راه‌اندازی شوراها در کشور، اضافه‌کردن یکسری دفتر و دستک بوروکراتیک روی دفتردستک‌های موجود است؟ در کشور ما متأسفانه خیلی زود ساختار می‌سازیم: اداره، تشکیلات، چارت و … . آیا می‌خواستیم به این دستگاه عریض و طویل اداری و اجرایی کشور، یک چیز دیگر به نام شورا اضافه کنیم، یا می‌خواستیم یک حلقۀ گمشده را به نوعی پیدا کنیم و آن را محقق کنیم. به نظر من آن حلقۀ گمشده و مفقوده (هم با نگاه جامعه‌شناسانه هم تئوریک هم از دید اجرایی) مشارکت است. بنابراین در واقع شکل‌گیری و سازماندهی و

نظم خیابان

نظم خیابان، عنصر اصلی در تحلیل علمی منظر خیابان

در رویکرد سیستمی، شهر همچون یک پردازندۀ بزرگ، خود از خرده‌سیستم‌هایی تشکیل شده است که کوچک‌تر و ساده‌تر هستند. خیابان از جمله این سیستم‌هاست که نقش مهمی را در شبکه راه‌های شهری بر عهده دارد. اجزای تشکیل‌دهندۀ خیابان همان عناصر سیستمی خیابان هستند که در دو گروه مؤلفه‌های کالبدی و مؤلفه‌های عملکردی ـ تاریخی طبقه‌بندی می‌شوند و چگونگی رابطۀ این اجزاء با هم نظم خیابان را تولید می‌کند. لذا این نظم رابطه‌ای چند سویه است که تنها در همگونی شکلی (خواه حوزه معماری ـ شهری، خواه اجتماعی، خواه فرهنگی و …) خلاصه نمی‌شود؛ ابعاد معنایی در ترکیب با اشکال، نظمی پیچیده‌تر را رقم می‌زنند که کشف آن به قرائت پویایی‌های جامعه منجر می‌شود. وحدت و تکثر فرم و نقش اجزا، طیفی دو سویه از نظم را برای خیابان پدید می‌آورد که از یک سو ثابت و از سوی دیگر رشد یابنده است. ترکیب‌های متنوع از نظم، منظرهای متفاوت از خیابان را رقم زده و تصویری دیگر از شهر را به نمایش می‌کشد. نظم در خیابان پدیده‌ای محصول منظر خیابان است که با در بر داشتن لایه‌های مختلف از مفهوم و معنا، قابلیت تفسیر هویت‌های مستقل پدید آورده خیابان را به مخاطب می‌دهد؛ بدین صورت که : – وحدت حداکثری صورت

هزینۀ عارضه‌های ترافیکی را مالکان ساختمان‌های تجاری تمام‌شده می‌پردازند.
برنامه ریزی و مدیریت شهر
نظر آنلاین

هزینۀ عارضه‌های ترافیکی را مالکان ساختمان‌های تجاری تمام‌شده می‌پردازند.

شورای شهر در جریان بررسی لایحۀ عوارض پارک حاشیه‌ای تصویب کرد که مراکز تجاری پرتردد موظف به پرداخت هزینه برای عارضه‌های ترافیکی‌شان هستند.

لزوم توجه به هنرهای بومی و اصیل ایران
نقد هنر
نظر آنلاین

لزوم توجه به هنرهای بومی و اصیل ایران

آزادی در بیان هنری بدیهی است، اما در شرایط هنری کشور دیرزمانی است که به هنرهای بومی و اصیل ایران کم‌توجهی شده و هنر وارداتی غرب تایید و تقلید شده است.