پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

سیدامیر منصوری در گفت و گو با خبرآنلاین: علیرغم اختلافات، روش دوره های مختلف مدیریت شهری در برخورد با معضلات اجتماعی یکسان بوده است

سیدامیر منصوری استاد دانشگاه تهران می‌گوید: «اقدامات مقطعی مانند پاکسازی مناطق و پراکنده کردن افراد آسیب‌دیده، نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه آن را پیچیده‌تر می‌کند. این سیاست‌ها مانند درمان عفونت با پایین آوردن تب است؛ ظاهراً مشکل برطرف شده، اما ریشه اصلی همچنان پابرجاست.»

صفحه اصلی
اخبار
میلاد شیراوند

سیدامیر منصوری در گفت و گو با خبرآنلاین: علیرغم اختلافات، روش دوره های مختلف مدیریت شهری در برخورد با معضلات اجتماعی یکسان بوده است

سیدامیر منصوری استاد دانشگاه تهران می‌گوید: «اقدامات مقطعی مانند پاکسازی مناطق و پراکنده کردن افراد آسیب‌دیده، نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه آن را پیچیده‌تر می‌کند. این سیاست‌ها مانند درمان عفونت با پایین آوردن تب است؛ ظاهراً مشکل برطرف شده، اما ریشه اصلی همچنان پابرجاست.»

پاسخ معماری شوشتر به منظر رود کارون
منظر طبیعی
سیده زهرا مردانی

پاسخ معماری شوشتر به منظر رود کارون

در شهر شوشتر و جداره رود کارون، با معماری متفاوت این منطقه روبرو هستیم که متأثر از جلوه‌های منظرین رود است. شهری که از آن به دشت میان ‌آب تعبیر می‌شود و معماری آن که محصول حرکت، کشمکش و قرار است، ساکنِ بستر رود شده است.

انيميشن تبر / فسمت اول

تبر به نویسندگی استاد احمد عربانی درباره حیات در جنگلی زیبا و سرزنده است که با ورود تبری بیمار که درخت ها و بوته گلها را قطع می کرد مورد تهدید قرار می گیرد. تلاش های جداگانه گیاهان به سرانجام نمی رسد اما وقتی گیاهان ارزش اتحاد را در می یابند تبر نابود می شود.

زمان و مکان در نگارگری ایرانی
نگارگری
گلناز کشاورز

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هشتم

در نگارگری برای فراهم شدن شرایط پلان بندی عمومی از شگرد افق رفیع استفاده می‌شد كه سبب حجم‌دار شدن فضا در محدودۀ حركت اصلی می‌شود. شگرد افق رفیع بدین معنا است كه خط فرضی افق تا نزدیك مرز فوقانی تصویر بالا می‌رود. و سطح آسمان بسیار باریك‌تر از زمین نموده می‌شود

صفحه اصلی
اخبار
رضا ناصری

معماری در تقابل یا تطابق با منظرطبیعی

بیان موضوع مناظر طبیعی بسیار جذاب با پوشش گیاهی مخصوص و دریاچه های متعدد در منطقه تبت، دید وسیعی را ایجاد کرده که معماری خانه ها در میان دشت ها تا بر روی تپه ها در میان آن خود نمایی می کند و حتی این استقرار مکانی به نوعی ریشه در باور های ساکنین تبت دارد. محل قرار گیری پنجره ها و مقدار بازشوها در خانه های روستایی بر اساس اقلیم منطقه، در جبهه های مختلف متفاوت است. پنجره های شمالی کوچک و منقطع و پنجره های جنوبی بزرگ و سراسری هستند. البته در کاخ ها با فرم حیاط مرکزی، پنجره ها به داخل حیاط باز می شوند. این اتفاق هم می تواند پاسخی به رفتار اقلیمی منطقه باشد و هم ایجاد امنیت را منجر شود. تزیینات، عضو جدا نشدنی از معماری تبت که با الهام از طبیعت اطراف ایجاد شده، ازخانه های روستایی و با ابتدایی ترین امکانات زندگی تا کاخ های مجلل لهاسا نه تنها برای زیبایی بلکه برای اعتقاد به مفاهیم آیینی در تمام نقاط خانه از ورودی وچهار چوب ها تا سقف خانه به چشم می خورد. سنگ از مصالح بوم آوردی است که با هدف القای ابهت به بنا در نما و سازه کاربرد دارد