تمنّای حسانیّت مجسم و «علیه تفسیر»
برنامه آتی نظرگاه
Sunday, 24 January , 2021
امروز : یکشنبه, ۵ بهمن , ۱۳۹۹ - 11 جماد ثاني 1442
امروز : یکشنبه, ۵ بهمن , ۱۳۹۹ - 11 جماد ثاني 1442
هزینه و فایده تقلید صرف از پایتخت
مجسمه میدان حر تهران در ابهر!
بهتر است شهر ابهر با بهره مندی از سبقه تاریخی، مقلد صرف میدان حر تهران نباشد و ضمن بهره گیری از پتانسیل هنری خود به هویت سازی نیز بیندیشد.
۱۹ دی ۱۳۹۹
تاثیر مکان بر ماهیت مجسمه
سیطره نگاه موزه ای بر مجسمه شهری در ایران
شهر به عنوان متولی اصلی مجسمه های شهری حق برخورداری از آثار با اصالت را دارد و شهر نباید تبدیل به گالری نمایش محصولات مولاژ شود.
۰۹ آبان ۱۳۹۹
تقابل کرونا و رسم دست دادن
کرونا و آئین مهری که قربانی شد!
دست دادن به عنوان آئین ایرانی هزاره ها توانست در پیچ و خم تاریخ پویا بماند اما گویا دیو کرونا از این رسم آریایی به مراتب قویتر بود.
۰۸ آبان ۱۳۹۹
گونه شناسی مجسمه های شهری
خوانش مجسمههای شهری میادین تهران متناظر با ساختارهای اجتماعی
براساس تاریخ مجسمه در فضای میادین تهران به نظر می رسد، غالب مجسمههای شهری در میان رویکردهای جوامع صنعتی و مدرن در نوسان است
۲۴ مهر ۱۳۹۹
مصاحبه با روح الله شمسی زاده در مورد مجسمه شهری
نگاه جامع به پدیده ای پیچیده به نام مجسمه شهری
مجسمه شهری مقوله ای پیچیده است که از عناصر متعددی اثر می گیرد و بایستی به تمام موارد نگاه جامعی داشت.
۲۰ مهر ۱۳۹۹
ریخت و بی ریختی
نقدی بر ادعای مطلوبیت «بی ریختی» در آثار هنر و معماری معاصر
ادعای امکان مطلوبیت بی ریختی به شکلی گسترده را شاید بتوان مقارن با ظهور پست مدرنیسم و در پی آن مکتب فکری واسازی (Deconstruction)، دانست.
۲۸ شهریور ۱۳۹۹
قسمت هشتم
خیال به مثابه ظرف تحقق صورت اثر هنری
کیفیت ظرف خیال هنرمند در دریافت این صور مثالی اثر دارد و در ضمن دریافت این صور در اختیار و کنترل هنرمند نیست. نوعی شهود و الهام است.
۲۱ شهریور ۱۳۹۹
قسمت هفتم
تصفیه و تزکیه عواطف کاتارسیس در تجربه زیباییشناختی
مهمترین فایده و کارکرد هنر، تصفیه ،تزکیه و درمان بیماریها و انحرافات ذوق و عقل و برانگیختن عواطف و احساسات متعالی است.
۱۴ شهریور ۱۳۹۹
عدم فهم از زیبایی در اقدامات سازمان زیباسازی
هژمونی «چگونگی» در امر زیباسازی و غیاب متداومِ پرسش «چیستی»
سازمان زیباسازی از نظرگاهی خدای گون، قادر است هر پدیده ای محیطی را زیبا کند؛ به نظر می رسد سازمان در حصاری از جنس اقدام گرفتار شده است.
۲۴ مرداد ۱۳۹۹
ذوق، قوهای از قوای روح و معرفتی