برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Friday, 27 November , 2020
امروز : جمعه, ۷ آذر , ۱۳۹۹ - 12 ربيع ثاني 1442
آرشیو : هنر, هنر شهری
تاثیر مکان بر ماهیت مجسمه

سیطره نگاه موزه‌ ای بر مجسمه شهری در ایران

شهر به عنوان متولی اصلی مجسمه ‌های شهری حق برخورداری از آثار با اصالت را دارد و شهر نباید تبدیل به گالری نمایش محصولات مولاژ  شود.

۰۹ آبان ۱۳۹۹

قسمت پنجم

استقلال اثر هنری

قصد و نیت مؤلف اثر هنری همواره با همۀ نتایج و کارکردهای اثر مطابقت ندارد و به این ترتیب اثر، استقلال خود از هنرمند هستی را دارد و کارکرد خود را داراست.

۲۷ تیر ۱۳۹۹

مهمترین نما از فیلم کیارستمی

یک نما، یک نظر

این عکس، مهمترین نما از فیلم است. در قاب، کودک به عنوان نقطه‌ای اشاره‌شونده، تحرکی معنادار برای مخاطب ساخته و مضمون فیلم را در دستیابی به مقصد بیان می‌کند.

۰۶ تیر ۱۳۹۹

قسمت چهارم

هرمنوتیک مولانا

هرمنوتیک مولانا مبتنی بر وحی دل و یقین است. اگر حقیقتی که در اثر هنری است، نتیجه تجلی حقیقت بر دل و خیال هنرمند باشد، نباید دیگران را به تناقض رهنمون شود.

۲۳ خرداد ۱۳۹۹

رنگ، عنصری نمادین و سخنگو در هنر ایرانی

رنگ های نمادین در هنر ایران

مرور آثار باستانی ایران نشان میدهد، رنگ همواره نمادی مهم و سخنگو برای ساخت و آفرینش اثر هنری بوده که ظرفیت آن را داشته تا برای معنابخشی به کار گرفته شود.

۱۱ خرداد ۱۳۹۹

قسمت سوم

زبان‌شناسی مولانا

مولانا در زبان‌شناسی خود، سه افق زبانی را معرفی می‌کند. زبان حس که زبانی عاریتی است. زبان دل که وسیله‌ای برای دانستن است و زبان حق که حقیقت زبان است.

۰۹ خرداد ۱۳۹۹

قسمت دوم

هستی شناسی و معرفت شناسی مولانا

هستی‌شناسی مولانا و به تبع آن، معرفت‌شناسی‌ او، با سایر متفکران شرقی و غربی تفاوت دارد و بسیار شبیه اندیشه سهروردی است. وی وجود را به «نور» تشبیه می‌کند.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

مجسمه فردوسی

نقش اجتماعی هنر در زندگی شهری در یک قرن گذشته

مجسمه فردوسی به عنوان نمونه ای از یک اثر هویت بخش، فارغ از بستر مفهومی آن و به جهت نقش اجتماعی خود، عامل تعلق خاطر و همبستگی ادرکی در میان جامعه مخاطبش است.

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

قسمت اول

مولوی و نقد هنری

احیای یک حکمت اصیل و فلسفه هنری در لباسی از زبان معاصر امری ضروری است. آثار و اندیشه‌های مولوی امکان استخراج و استنباط نظریه‌های هنر و نقد هنری را داراست.

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹