پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مطالب دسته بندی: هنر

میلاد شیراوند

ماجرای گل انار در دستان داریوش هخامنشی چیست؟/ نگاهی به نقش نمادین گلنار پارسی در کاشیکاری ایرانی

نقوش گیاهی مانند گل انار که در دورۀ ساسانی بر روی آثار مختلف اجرا شده ­اند، بعدها اساس نقوش گیاهی دوران اسلامی از صدر اسلام تا قرون ۸ و ۹ ه. ق. را تشکیل می­دهند.

خلاقیت واژه ای مهجور در معماری محل تلاقی شهر با بندر
یونس غربالی‌مقدم

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

خلاقیت منبع ثروت اقتصادی و پیشران شهری است. شهر بندرها از دیرباز مکانی برای دادوستد بوده و از شهرها و روستاهای پیرامونی پذیرای نیروهای کارگری و شاغلان بوده اند‌

مادی های اصفهان زیرساختی قدرتمند در مدیریت سیل و بارش های فصلی
سروین الهی

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

مادی ها به بیانی ساده همان جوی های آب هستند که در گذشته به منظور تامین آب برای مناطق کشاورزی با در نظر گرفتن ویژگی های ژیولوژیکی طراحی و اجرا شده اند.

استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی
مریم اسماعیل‌دخت

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

برای توسعه هنر بایست همگام با تغییر نیازها و مطالبات هنر مردمی اقدام کرد یا وظیفه هنرمند دستکاری ذهن مخاطب و اشاعه هنر قابل لمس در نمایش موزه‌ای سنتی است؟

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر
امین مقصودی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی در دراز مدت جابه‌جایی گروه‌های انسانی از سرزمینها به مقاصد دیگر و خالی‌شدن آنها از سکنه، تخریب مولفه‌های هویت‌ساز سرزمینی را سبب میشوند. 

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت
سید محمدباقر منصوری

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

در مینیاتور مطراقچی گونه و ساختارهایی می بینیم که با وضعیت امروز متفاوت بوده و تحول تاریخی این بناها و سبک آنها در تحقیق دوباره توجیه پذیر یا قابل تامل می شود.

نبرد عقل و جهل
پدیده عادلوند

نبرد عقل و جهل

مجسمه میدان حر تهران در سال 1314 در فضای میدان نصب شده است. پایه اصلی مجسمه میانه میدان و مجسمه شیرهای حریم میدان از آن تاریخ تا امروز دستخوش تغییراتی بوده است.

المان‏ های مفهومی شهر و پرسه زنی خلاق
مهرنوش بسته‌نگار

المان های مفهومی شهر و پرسه زنی خلاق

المان های مفهومی شهر، ایستگاهی است که گردشگری خلاق و گردشگری آهسته را به هم می ‏رساند. جایی که پرسه زنی با یادگیری و معنا بخشی با هم آمیخته می‏ شود.

مجسمه میدان حر تهران در ابهر!
پدیده عادلوند

مجسمه میدان حر تهران در ابهر!

بهتر است شهر ابهر با بهره‌ مندی از سبقه تاریخی، مقلد صرف میدان حر تهران نباشد و ضمن بهره‌ گیری از پتانسیل‌ هنری خود به هویت ‌سازی نیز بیندیشد.

تفسیر، انتقام عقل از هنر
محمدرضا فروزنده

تفسیر، انتقام عقل از هنر

اساسی ترین غقلتی که با غلبۀ تفسیر در مواجهۀ هنر اتفاق می ‌افتد، ماهیت مدیوم هنری و خصوصاً حسانیت آن است.