تنپوش و پوشاک در دورۀ صفویه، قسمت دوم
در عهد صفویه تحولات اقتصادی و بازرگانی با اروپاییان نه تنها در لباس روزمره مردم تأثیر گذاشت ، در پوشاک مینیاتوری این عهد هم مؤثر بود
دلیل تحول تنپوش مردان و بهویژه زنان را در قرون اخیرد در ایران باید در روابط اقتصادی و تجاری حکومت صفویه اروپاییان جستوجو کرد.
در عهد صفویه تحولات اقتصادی و بازرگانی با اروپاییان نه تنها در لباس روزمره مردم تأثیر گذاشت ، در پوشاک مینیاتوری این عهد هم مؤثر بود
هر چند بهزاد معتقد به پیروی از سبک خاصی در نگارگری نبود ولی ابداعات و تغییرات ایجادشده توسط او به عنوان «سبک حسین بهزاد» شناخته شد که بر آثار نگارگران همعصر خود تأثیر فراوانی گذاشت.
ب
در هر لحظۀ اجتماعی بحرانی یا حادی، فشار خبری رسانههای همگانی و افکار عمومی تحتتأثیر آن، هنرمندان را نیز به واکنش دربرابر وضعیت وامیدارد: هنرمند درمییابد که باید سهم خود را در ساختمان اجتماع و دربرابر همنوعان خود ادا کند و چیزی را در اطراف خود بهبود ببخشد، در حد توان و امکانات.
بخش جدید کاخموزۀ هنرهای زیبای مجموعۀ فرهنگی تاریخی سعدآباد شامگاه جمعه ۹ شهریورماه با برپایی نمایشگاه گزیدۀ آثار ناصر اویسی آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه گزیدۀ آثار ناصر اویسی شامگاه جمعه، ۹ شهریورماه با حضور محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مجید ملانوروزی، علیمحمد زارع سرپرست موزۀ […]
نخستین شب برگزاری چهارمین دورۀ حراج ملی درحالی به کار خود پایان داد که ۳۴ درصد آثار یعنی حدود یکسوم آثار ارائهشده به فروش نرسید. حتی فروش آثار، ۳۴میلیون تومان کمتر از قیمت کارشناسیشده آثار بود. پس از پایان زمان برگزاری نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی که ١۵٧ اثر در رشتههای هنری مختلف ازجمله […]
اسطورهشناسی ایرانی کمتر به اسطوره و داستانهای نامشهور و ناشناخته پرداخته است و مدام داستانهای شناخته و در دسترس در اوستا یا شاهنامه را به عنوان هستۀ پژوهش به کار گرفته است.
نگارگر همواره نسبت زمان مشاهدۀ هر اثر نگارگری را کنترل کرده و آن را طبق خواستۀ خود تنظیم میکند. در این حالت زمان به واسطۀ اثری که در ساختار تصویر دارد مورد بررسی قرار گرفته و اثر مفهومی زمان در این رابطه توسط نگارگر کنترل میشود.
زمان در عالم مثال نیز جاری و ساری است اما مقیاس آن با عالم ماده متفاوت است. با توجه به عالم مثال، نگارگر تنها میتواند از طریق نمایش نشانههایی زمانهایی مختلف را در نگارگری به نمایش بگذارند و نه از طریق نمایش تأثیرات فیزیکی زمانهای مختلف، همچون سایه و تیرگی و روشنیها.
در نگارگری برای فراهم شدن شرایط پلان بندی عمومی از شگرد افق رفیع استفاده میشد که سبب حجمدار شدن فضا در محدودۀ حرکت اصلی میشود. شگرد افق رفیع بدین معنا است که خط فرضی افق تا نزدیک مرز فوقانی تصویر بالا میرود. و سطح آسمان بسیار باریکتر از زمین نموده میشود