رونمایی بخش جدید موزۀ هنرهای زیبا: نمایش گزیدۀ آثار ناصر اویسی

بخش جدید کاخ‌موزۀ هنرهای زیبای مجموعۀ فرهنگی تاریخی سعدآباد شامگاه جمعه ۹ شهریورماه با برپایی نمایشگاه گزیدۀ آثار ناصر اویسی آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه گزیدۀ آثار ناصر اویسی شامگاه جمعه، ۹ شهریورماه با حضور محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مجید ملانوروزی، علی‌محمد زارع سرپرست موزۀ هنرهای معاصر تهران و کیا پارسا مدیر مجموعۀ فرهنگی_تاریخی سعدآبادف همراه با رونمایی از بخش جدید کاخ_موزۀ هنرهای زیبای مجموعۀ فرهنگی تاریخی سعدآباد افتتاح شد. این بخش جدید کاخ موزۀ هنرهای زیبا قبلاً دفتر امیرعباس هویدا و اسدالله اعلم بوده که با برپایی نمایشگاه آثار ناصر اویسی، آغاز به کار کرد. این نمایشگاه که بیش از ۴۰ نقاشی از ناصر اویسی در آن، بر روی دیوار رفته است، از شنبه ۱۰ شهریورماه میزبان عموم است و تا ۲ ماه آینده ادامه خواهد داشت. پوستر نمایشگاه گزیده آثار ناصر اویسی توسط شایان شعبان طراحی شده است. ناصر اویسی متولد سال ۱۳۱۳ در تهران، نقاش و یکی از فعالان و شخصیت‌های شناخته‌شده در نقاشی سبک سقاخانه‌ای است. در نقاشی‌های اویسی، دو اِلِمان زنان زیباروی برگرفته از شخصیت فولکلوریک خورشید‌خانم ایرانی و اسب‌های نیرومند در حال حرک، مشهود است. سال گذشته نیز، تعداد ۲۴ اثر از ناصر اویسی،...

گزارش فروش چهارمین دورۀ حراج ملی

نخستین شب برگزاری چهارمین دورۀ حراج ملی درحالی به کار خود پایان داد که ۳۴ درصد آثار یعنی حدود یک‌سوم آثار ارائه‌شده به فروش نرسید. حتی فروش آثار،  ۳۴میلیون تومان کمتر از قیمت کارشناسی‌شده آثار بود. پس از پایان زمان برگزاری نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی که ١٥٧ اثر در رشته‌های هنری مختلف ازجمله حجم، نقاشی، مینیاتور، خوش‌نویسی، تذهیب، نقاشی‌خط و صنایع‌دستی را در معرض دید عموم گذاشته بود، نخستین روز حراج ملی شامگاه پنج‌شنبه ۴ مرداد با اجرای پژمان بازغی و زهرا محمودوند در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد. در نخستین روز برگزاری حراج ملی، ۸۷ اثر برای فروش به مزایده گذاشته شد که از این میان ۳۰ اثر به فروش نرسید و ۱۴ اثر نیز تنها به قیمت کارشناسی‌شده فروخته شد و مزایدۀ آنها طولانی نشد. نخستین روز برگزاری حراج ملی با فروش بالغ بر یک میلیاردوهفتصد‌ویازده میلیون تومان به کار خود پایان داد. این درحالی است که رقم کارشناسی‌شده برای فروش تمامی آثار ارائه‌شده در این حراج مبلغی بالغ بر یک میلیارد‌و‌هفتصد‌و‌چهل‌وپنج میلیون تومان بود. با وجود آنکه در بخشی از کاتالوگ چهارمین دوره از حراج ملی آمده بود: «پیوند اقتصاد و هنر سال‌هاست که هنر را به عنوان مزیت رقابتی مطرح نموده و موجب...

زمان و مکان در نگارگری ایرانی / قسمت دهم، قسمت آخر

نگارگر همواره نسبت زمان مشاهدۀ هر اثر نگارگری را كنترل كرده و آن را طبق خواستۀ خود تنظيم می‌كند. در اين حالت زمان به واسطۀ اثری كه در ساختار تصوير دارد مورد بررسی قرار گرفته و اثر مفهومی زمان در اين رابطه توسط نگارگر كنترل مي‌شود.

مفهوم زمان در نگارگری ، قسمت نهم

زمان در عالم مثال نیز جاری و ساری است اما مقیاس آن با عالم ماده متفاوت است. با توجه به عالم مثال، نگارگر تنها می‌تواند از طریق نمایش نشانه‌هایی زمان‌هایی مختلف را در نگارگری به نمایش بگذارند و نه از طریق نمایش تأثیرات فیزیكی زمان‌های مختلف، همچون سایه و تیرگی‌ و روشنی‌ها.

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هشتم

در نگارگری برای فراهم شدن شرایط پلان بندی عمومی از شگرد افق رفیع استفاده می‌شد كه سبب حجم‌دار شدن فضا در محدودۀ حركت اصلی می‌شود. شگرد افق رفیع بدین معنا است كه خط فرضی افق تا نزدیك مرز فوقانی تصویر بالا می‌رود. و سطح آسمان بسیار باریك‌تر از زمین نموده می‌شود

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هفتم

اگر دید خاص نگارگر نسبت به جهان هستی كه نشأت گرفته از مذهب او بود، وجود نداشت، هیچگاه آثار نگارگری این چنینی خلق نمی‌شد. به تصویر كشیدن زمان و مكانی كه هم خاصیت مادی و هم خاصیت غیرمادی داشته باشد، كاری دشوار می‌نماید و شاید راه‌حلی كه نگارگران ایرانی در این مورد اتخاذ كردند، بهترین گزینه بوده باشد.

زمان و مکان در نگارگری ایرانی، قسمت ششم

تصویر قصر ضحاك در نیمه‌شب ، علی‌رغم زمانی كه داستان در آن مطرح شده، و حتی وجود نشانه‌های آن یعنی ماه و ستارگان ، آسمان ابری، شمع‌های در دست بانوان و مشعل‌هایی كه در دست نگهبانان قصر است هیچ‌گونه نشانه‌ای از تأثیرات فیزیكی نور كه در حالت طبیعی مورد انتظار است، دیده نمی‌شود.

صفحه 1 از 2 1 2

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.