پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مطالب دسته بندی: نگارگری

اسطوره‌شناسی شاهنامه
بهار مختاریان

اسطوره‌شناسی شاهنامه

اسطوره‌شناسی ایرانی کمتر به اسطوره و داستان‌های نامشهور و ناشناخته پرداخته است و مدام داستان‌های شناخته و در دسترس در اوستا یا شاهنامه را به

مفهوم زمان در نگارگری
گلناز کشاورز

مفهوم زمان در نگارگری ، قسمت نهم

زمان در عالم مثال نیز جاری و ساری است اما مقیاس آن با عالم ماده متفاوت است. با توجه به عالم مثال، نگارگر تنها می‌تواند

زمان و مکان در نگارگری ایرانی
گلناز کشاورز

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هشتم

در نگارگری برای فراهم شدن شرایط پلان بندی عمومی از شگرد افق رفیع استفاده می‌شد كه سبب حجم‌دار شدن فضا در محدودۀ حركت اصلی می‌شود.

مفهوم زمان در نگارگری
گلناز کشاورز

زمان و مکان در نگارگری ایرانی، قسمت ششم

تصویر قصر ضحاك در نیمه‌شب ، علی‌رغم زمانی كه داستان در آن مطرح شده، و حتی وجود نشانه‌های آن یعنی ماه و ستارگان ، آسمان

زمان و مکان در نگارگری ایرانی، قسمت پنجم

در رابطه با ارتباط میان نگارگری و عالم مثال عده‌ای بر این عقیده‌اند كه «فضا در مینیاتور ایرانی در واقع نمودار این فضای ملكوتی [عالم

زمان و مکان در نگارکری ایرانی قسمت چهارم
گلناز کشاورز

زمان و مکان در نگارگری ایرانی، قسمت چهارم

بزرگترین مشكل در هنر نقاشی، چگونگی نمایش عالمی سه بعدی روی قطعه‌ای دو بعدی است. در اینجا تصویری از شاهنامۀ طهماسبی به‌عنوان نمونه آورده شده