پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

گذر از «گذر» جلوخان/ دعوت به مراسمِ تاب بر تَن زدن

اینستالیشن «گذر» اثر محسن رافعی چیدمانی تعاملی و مکان-ویژه است. اثری که به ابعاد سه متر و نیم در ده متر است که با لوله‌های داربست، پارچه کنفی و الوار چوبی ساخته شده و بر روی حوض محوطه ورودی ساختمان خانه هنرمندان ایران از سمت خیابان موسوی نصب شده است.

جایگاه «مردم» در طرح جامع تهران

جایگاه «مردم» در طرح جامع تهران

تنها نگاهی که می تواند مردم را به رضایتمندی بیشتر برساند، مشارکت آنها به معنای در نظرگرفتن همۀ مردم و همچنین توجه به ذهنیت آنها در طرح های شهری است.

مديرت شهري یا آشفتگي ذهني!

مديرت شهری یا آشفتگی ذهنی!

نگاه مدیریت شهری معطوف به زيباسازی ظاهر شهر است و روابط پيچيده ای كه منجر به تولید منظر شهری زيبا می شود در آن كنار گذاشته شده است.

بیایید در منظر شهری پیاده‌روی کنیم!

بیایید در منظر شهری پیاده روی کنیم!

پیاده‌روی باید به عنوان تفکری جدی در دیسیپلین معماری منظر در بحث “پیاده روی در منظرشهری” و به مثابه بخشی از فرآیند و روش طراحی، به رسمیت شناخته شود.

یک نما، یک نظر

یک نما، یک نظر

این عکس، مهمترین نما از فیلم است. در قاب، کودک به عنوان نقطه‌ای اشاره‌شونده، تحرکی معنادار برای مخاطب ساخته و مضمون فیلم را در دستیابی به مقصد بیان می‌کند.

مدیریت سنتی شهری و مسئله ریسک بلایای طبیعی

مدیریت سنتی شهری و مسئله ریسک بلایای طبیعی

ریسک محوری یعنی شناسایی ریسک، الویت‌ بندی برنامه‌ ها بر مبنای مفهوم ریسک و آمادگی برای احتمال وقوع هرگونه فاجعه که باید مبنای سیاست‌ مدیریت شهری قرار گیرد.

صفحه اصلی
یادداشت
سحر سلخی

گذر از «گذر» جلوخان/ دعوت به مراسمِ تاب بر تَن زدن

اینستالیشن «گذر» اثر محسن رافعی چیدمانی تعاملی و مکان-ویژه است. اثری که به ابعاد سه متر و نیم در ده متر است که با لوله‌های داربست، پارچه کنفی و الوار چوبی ساخته شده و بر روی حوض محوطه ورودی ساختمان خانه هنرمندان ایران از سمت خیابان موسوی نصب شده است.

«ایران» یک‌جاست و «ایرون» جای دیگر
یادداشت
علی نیکویی

«ایران» یک‌جاست و «ایرون» جای دیگر

پس از انقلاب بسیاری از هنرمندان ‌از ایران به امریکا مهاجرت کردند و غلط‌ واژه‌ «ایرونی» به جای «ایرانی» را مورد استفاده قرار می دادند!

مسجد ولیعصر، تئاتری در شهر
معماری اسلامی
سید محمدباقر منصوری

مسجد ولیعصر، تئاتری در شهر

دو طرح مسجد ولیعصر به شکلی اغراق شده دو طیف فکری معماری معاصر ایرانی را در برخورد با مسجد امروز و سرگشتگی در انتخاب زبان را نشان می دهند.