درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
نشست علمی-ترویجی مطالعات تحلیلی آلبوم سایه کاخ گلستان توسط گالری نظرگاه برگزار می شود.
طرح توسعه حرم رضوی یکی از پرتنشترین مداخلهها در زمینۀ تغییر چهرۀ مرکز شهر، تخریب ابنیۀ اطراف حرم مطهر در سال ۱۳۵۴ در قالب الگوی
شاید به جرأت بتوان گفت در وادی هنر این مرزوبوم هیچ واژهای به اندازۀ « هنر معاصر » دچار بدفهمی و سوءتفاهم نشده است. هرچند پیش از این مفاهیمی چون «تجدد» و «روشنفکری» هم به چنین سرنوشتی گرفتار شده بودند و به جای اینکه ضرورتشان در نتیجه تأمل در بنیادهای اندیشه سنتی درک شود، ازمیان بیاعتنایی و پشت کردن به گذشته و لزوم عقب نماندن از تحولات غرب سر برآوردند. دراین خصوص و در حوزه هنرهای تجسمی میتوان جریان «سقاخانه» را در نظرآورد. اما «هنرمعاصر» به خاطرویژگی های ذاتیاش و نسبتی که با پست مدرنیسم دارد، دامنه سوءتفاهمها را بزرگتر میکند. مسئله قابل توجه در این امر محتوای به ظاهر معین و از پیش مشخص هنر معاصر ایران و نسبت قابلتوجه آن با «هنر پستمدرن» و گرایشهایی چون «کیچآرت» است که بعضاً چون الگویی برای پذیرش و قرارگیری هر اثر زیر عنوان «هنرمعاصر» درنظر گرفته میشود. در مواجهه با «هنر معاصر» باید گفت آنچه بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار میگیرد مفاهیمی است متنوع، متکثر وحتی بعضاً متناقض. در این بین به سختی میتوان وضعیت مشترکی یافت تا به اتکاء آن بتوانیم هنرمعاصر را به طور مشخص تعریف کنیم. در حقیقت میان هنر معاصر و هنر مدرن مرزآن
دورۀ پهلوی اول حکومت پهلوی توانست با عنوان به انگارههای موردنظر خود، به کمک اقتدار دولتی، با دخالت مستقیم در بافت قدیم شهرها جامعۀ عمل پوشاند. این اقدامها به جهت تأثیر عمیقی که در تخریب و گسست بافت سنتی شهرها داشت، به جراحی بافت مشهور شده است. در این دوره مشهد نیز مانند سایر شهرهای ایران از شیوۀ ادارۀ سنتی خودگردان پا به دورۀ نوین قانونمداری و نظارت حکومت بر امور گذاشت. شالودۀ مدنی و تشکیلات بافت قدیمی و مرکزی شهر متحول شد و تغییر شکل در نقش ظاهری و درونی آن در قالب مظاهر مدرنیته نمود یافت و به تبع آن، رو به گسترش و نوسازی نهاد (مشهدیزاده دهاقانی، 55:1378). ساخت معبر مدوری در پیرامون حرم مطهر در دوره رضا شاه (مأخد: سازمان نقشه برداری کشور) مهمترین تحول کالبدی در عصر رضا شاه، طرح توسعۀ حرم رضوی با ساخت معبر مدوری در پیرامون حرم مطهر بود تا قدرت ناشی از انسجام بازاریان و مقامات مذهبی را تحت کنترل خود در آورد، چراکه تجربۀ سال 1285 نشان میداد این دو نهاد با اتحاد خود قادر به فلجکردن دولت هستند. با ساخت این خیابان مدور (فلکۀ شمالی و فلکۀ جنوبی)، ارتباط مستقیم میان دو بخش خیابان در دو جهت مخالف که
۱۲ شهریور ۱۳۹۸، علیاصغر مونسان در مجلس شورای اسلامی، از نمایندگان مجلس برای وزارتخانۀ نوپای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رأی اعتماد گرفت.
در راستای احیای مرکز شهر تهران، با تناقضهای مکانیابی و مطالعاتی در خصوص اقدامات صورتگرفته روبهرو هستیم.
طرد اقتصادی کولیها با طرد اجتماعی و فرهنگی این گروه در هم آمیخته و کولیها را به اجتماعی غیرمتمایز از سایرین تبدیل کرده که در گداییکردن با هم برابر هستند.
نشست علمی-ترویجی مطالعات تحلیلی آلبوم سایه کاخ گلستان توسط گالری نظرگاه برگزار می شود.
در دوره قاجار با عدم حضور مجسمههای فیگور انسان، دوره پهلوی با حضور و تأکید بر نصب آنها و در دوره انقلاب اسلامی و جنگ با پذیرش آنها روبهرو میشویم.
در عید نوروز بین ایرانیان مرسوم است تخممرغ الوان مبادله مینمایند. مقصود از تخممرغ روز ابتدای زندگی است و مبادله آن را میمون و خوشیمن میدانند.
مدیریت شهری پاریس در صدد است تا طرحی جدید برای خیابان شانزهلیزه اجرا کند. آمار نشان می دهد که امروزه دو سوم رهگذران و مخاطبان شانزلیزه گردشگر هستند.
در مورد ریشههای آیین چهارشنبهسوری اخبار گوناگون در دست است که گهگاه اطلاعات مکشوف از منابع گوناگون تضادهایی با یکدیگر دارند.
در همه اعیاد و جشنها از جمه سه عید بزرگ ملی – نوروز، تولد و یا جلوس شاه بر تخت سلطنت، و همچنین اعیاد مذهبی و جشنهای خانوادگی – آتشبازی تفریحی الزامی است.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.