درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
مجله مکتب احیا پس از مجلات باغ نظر، منظر، هنروتمدن شرق و گردشگریفرهنگ موفق به کسب رتبه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردید.
پوستر فیلم مستند زیر صفر مرزی، از یک عکس عمودی تشکیل شده است. این عکس با دو خط عمود بر هم به چهار قسمت مساوی تقسیم گردیده و دو قسمت پایینی پوستر به صورت رنگی و دو قسمت بالای آن به صورت سیاه و سفید ثبت گردیده است.
شهرداری باید درآمد 470 میلیارد تومانی از محل عوارض طرح ترافیک داشته باشد، رقم دریافت شده را بر اساس اسناد ارسالی از شهرداری 60 میلیارد تومان اعلام کرد.
لایحه تعیین عوارض محلی فعالیت بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در شهر تهران موضوع یکی از دستورجلسات شورای شهر تهران بود که مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
بهرام کلهرنیا با تاکید بر لزوم توجه به نمای کلی شهر اعتقاد دارد که این مسئله یکی از گمشدههای بزرگ است و مالکیت شهروندان بر بدنه و نمای شهری تعریف نشده است.
طیف وسیعی از فعالیتها و عملکردها، ملاحظات ترافیکی، پیادهمدار بودن و توسعه قلمرو فضایی شهری در طرح ایستگاه مترو شهید حقانی موردتوجه قرار خواهد گرفت.
با توجه به تاثیر مستقیم رسانه در آموزش و تغییر رفتار شهروندان، ضرورت دارد همکاری صدا و سیما با دستگاههای تاثیرگذار در مدیریت شهری وارد مرحله جدیدی شود.
مجله مکتب احیا پس از مجلات باغ نظر، منظر، هنروتمدن شرق و گردشگریفرهنگ موفق به کسب رتبه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردید.
مسأله: در سال ۸۵ و بعد از زلزله بم، سه معیار ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری برای شناسایی محلات فرسوده و تعیین اولویت اقدام در آنها از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری برای کل کشور تعیین شد. به تدریج این معیارها صرفاً مبنای تشخیص بافت فرسوده شدند. در حالی که در ابتدا برای تعیین اولویت در ارائه تسهیلات و با هدف نجات بخشی معرفی شده بودند. حاصل اشتراک این سه معیار تقلیل ۱۴۰۰۰ هکتار بافت ناپایدار و نا ایمن تهران به ۳۲۶۸ هکتار بود. در عمل ۳۰درصد از مساله به رسمیت شناخته شد و ۱۰ هزار هکتار بافت ناامن از ضرورت ایمنسازی مستثنی شدند. در نتیجه نه تنها امکاناتی به آنها تعلق نگرفت بلکه با تعمیم شرایط عادی شهر دست آنها برای نوسازی هم بسته شد. این امر منجر به بروز اتفاق زیرپوستی ناشی از یک اشتباه در تعریف معیار گردید: بی تفاوتی نسبت به ۷۵ درصد بافتهای نا ایمن شهر در طرحهای جامع و تفصیلی که راهکاری خاص برای آنها تدبیر نشد. در سال ۹۶، شرکت بازآفرینی شهری به استناد ابلاغ شورایعالی شهرسازی و معماری، معیارهای جدید تشخیص بافتهای فرسوده را تهیه کرد. در دستورالعمل جدید دامنه و تنوع معیارها توسعه یافته و اقسام محرومیتها در بخشهای مختلف بعنوان
نشست «پهنۀ رودکی، ارزیابی ظرفیت فرهنگی پهنه» با سخنرانی یاسر جعفری، معاون فنی و طرحهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سید علیاکبر موسوی مشاور طرح پهنۀ فرهنگی رودکی و محمد آتشینبار عضو هیأت علمی پژوهشکدۀ نظر، ۱۹ تیر ۹۸ در گالری نظرگاه برگزار شد. در ابتدای این نشست محمد آتشینبار با اشاره به اینکه پروژۀ پهنۀ رودکی برای اولینبار، اواسط دهۀ ۷۰ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح شد، گفت: «در این محدوده دو قطب فرهنگی شهر تهران، یعنی تئاتر شهر و تالار وحدت قرار دارد. در آن زمان از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد شد که میتوان از پتانسیلی که در این محدوده وجود دارد، بهره برد تا اینکه در سال گذشته مدیریت شهری تهران طرح تبدیل این محدوده به پهنۀ فرهنگی را ارائه داد که البته یکی از طرحهای موضعی و موضوعی طرح جامع نیز است». وی ادامه داد: «وقتی از دور به این طرح نگاه میکنیم، با توجه به اینکه دو قطب فرهنگی بسیار مهم در آنجا قرار دارند و همچنین کافههایی نیز در اطراف آنها شکل گرفته، اجرای این طرح خیلی خوب به نظر میآید، اما سؤال اصلی که در این پروژه مطرح است این است که آنجا واقعا چقدر قابلیت تبدیلشدن به پهنۀ فرهنگی
آیا در نوسازی بافتهای فرسوده میتوان به مقولۀ کیفیت معماری پرداخت وقتی محدودیتهای اقتصادی در این بافتها امکان نوسازی را به حداقل میرساند؟ آیا اساساً میتوان از ساکنان این بافتها که داشتن یک سرپناه نهایت خواستهشان است توقع رعایت کیفیتهای معماری را داشت؟ آنچنان که ویترویوس برای معماری سه جنبۀ ایستایی، کارایی و زیبایی قائل بود میتوان کیفیتهای اولیۀ معماری را در سه مؤلفه خلاصه کرد: کیفیت ساخت، کیفیت عملکردی و کیفیت زیباییشناختی. بیشک مؤلفههای کیفی گستردهتر و مفصلتر از این سه مورد است اما در شرایط پیچیدۀ بافتهای فرسوده، تأمین همین موارد نیز با دشواری همراه است. به نظر میرسد که در وضعیت فعلی بافتهای فرسودۀ تهران، ناپایداری سازهای و فقدان زیبایی و تناسبات بصری بیشتر مشهود است. جنبههای عملکردی معماری با مداخلات پیوستۀ ساکنان در بناهای موجود و الحاقات متعدد پاسخ گفته شده است. در واقع ساکنان صرفاً در جهت تأمین نیازهای عملکردی، انواع مداخلات را در کالبد بنا انجام میدهند که غالباً فاقد سازۀ مناسب و بیتوجه به زیبایی بصری است. عمدۀ دلیل این اتفاق به محدودیت اقتصادی ساکنان باز میگردد که با هزینۀ حداقلی، سعی در تأمین بیشترین کارایی دارند. بنابراین در بافتهای فرسوده زیبایی بصری و کیفیت ساخت، برای ساکنان موضوعیت ندارد و یا حداقل
اردیبهشت ۱۳۹۸، نهاد راهبری و پایش طرحهای توسعۀ شهری، با تفاهم شهردار، وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای اسلامی شهر تهران، احیا شد. این نهاد سال ۸۹ به دنبال خروج وزارت مسکن از تفاهم سهگانه منحل شده و به کار خود پایان داده بود. نظرآنلاین دربارۀ نهاد جدید، بایدها و نبایدهای آن با محمدصالح شکوهی بیدهندی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفتگو کرده است: نظرآنلاین : نهاد جدید راهبری و پایش طرح های توسعۀ شهری که سال ۸۹ منحل شده بود، به چه دلیل دوباره احیا شد؟ محمدصالح شکوهی بیدهندی : در ابتدا باید به دلایل شکلگیری و سپس انحلال نهاد اول اشاره کرد. با کنارگذاشتهشدن غیرقانونی طرح ساماندهی آتک از سوی شهردار وقت تهران، در طول دهۀ هفتاد ضرورت همگرایی دولت و شهرداری تهران برای تهیۀ طرح جامع جدید تهران احساس شد. در اواخر دهۀ هفتاد، ضلع سومی هم به این مجموعه اضافه شد. شکلگیری شورای اسلامی شهر باعث شد مفهوم مشارکت شهروندی جدیتر از گذشته در دستور کار قرار گیرد. در نهایت، در سال ۱۳۸۲ تفاهمنامهای میان سه مجموعۀ «وزارت مسکن و شهرسازی»، «شهرداری تهران» و «شورای اسلامی شهر» منعقد شد. بر اساس این تفاهمنامه، نهاد مشترکی تشکیل شد که مسئولیت تهیۀ طرح جامع جدید
در نوسازی بافت فرسوده اگر مسئلۀ اولویتدار، نجاتبخشی در برابر زلزله باشد، این سؤال مطرح است که چرا تنها سیاست «تخریب و نوسازی» از سوی دولت و مدیران شهری مورد حمایت قرار گرفته؛ در حالی که سیاست «مقاومسازی» به عنوان سیاست موازی «تخریب و نوسازی» به ظاهر مغفول مانده است. مقاومسازی سیاستی است که به واسطۀ آن میتوان بخش قابل توجهی از بافت فرسوده را در برابر زلزله ایمن ساخت. این سیاست بدون بالارفتن جمعیت و افزایش تراکم در بافت و با صرف هزینۀ کمتر از سوی مالکان، بخشی از مسئلۀ ایمنی در برابر زلزله را پاسخگوست. ولی حمایتنشدن این سیاست شاید در پی این پاسخ باشد که: مقاومسازی سیاستی است که فرصت سرمایهگذاری را با سیستم پیمانکاری به همراه نداشته و همچنین تعهد حمایتی برای دولت ایجاد میکند، از این رو مورد قبول سیاستگذاران نخواهد بود. همچنین جدای از ایمنسازی بنا که بیشتر بر عهدۀ مالک و سرمایهگذار است، ایمنی بافت در برابر زلزله که بر عهدۀ دولت بوده و برای او تعهدآور است نیز جایی در تصمیمات اجرایی نوسازی ندارد. سیاستی که نیازمند اختصاص بیشتر بودجۀ شهرداری به بخش نوسازی و متعهدشدن دولت در حمایت از بافت فرسوده خواهد شد.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.