برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Saturday, 31 October , 2020
امروز : شنبه, ۱۰ آبان , ۱۳۹۹ - 15 ربيع أول 1442
رویکردهای متناقص در مدیریت سیمای شهر تهران

سیمای ­شهر تهران و مدیریت دوگانه

مدیریت سیمای شهری تهران در مقیاس خرد، رویکرد یکسان ­سازی دارد و در مقیاس سرمایه ­کلان مشکلی با ضابطه ­زدایی نداشته و مدیریت شدن را می ­پذیرد.

۰۳ آبان ۱۳۹۹

بررسی تجربۀ شهر بگل، اولین شهری در فرانسه که محدودیت سرعت 30 کیلومتر بر ساعت در شهر را عمومیت بخشید.

آرام‌سازی؛ سیاست اصلی در برنامه راهبردی زندگی پیاده شیراز

ایجاد محدودیت سرعت حرکت سواره تحت عنوان طرح‌های آرام‌سازی در برخی از شهرهای جهان برای مطلوب سازی زندگی شهروندی مورد توجه مدیریت شهری است.

۱۹ بهمن ۱۳۹۸

اقدامات سطحی در لاله زار

لاله‌زار به لاله، لاله‌زار نیست

خیابان لاله‌زار اگرچه نیازمند حفاظت‌های بصری است، اما مداخلات و برنامه‌های جد‌ی‌تری از گاشت گل و نصب صندلی در آن نیاز است.

۰۵ بهمن ۱۳۹۸

تدبیر نادرست مدیریت‌شهری

میلاد، آزادی نمی‌شود

تدبیر مدیریت‌شهری برای جانشینی برج آزادی با میلاد، انتظار مردم تهران را برآورده نکرد و آزادی همچنان مقصد بزرگترین تظاهرات‌ مردمی، همچون دوران انقلاب است.

۲۲ دی ۱۳۹۸

استفاده از شهر و منظر شهری در سینما

سینما و شهر؛ مدیریت شهری

منظر شهری درک ما از شهر است و به دلیل اینکه نگاه سینما و سینماگران آمیخته به روایتشان است به این دیدگاه نزدیک هستند. آن‌ها لایه‌ای نگاه می‌کنند.

۲۵ آبان ۱۳۹۸

مروری بر طرح های توسعه حرم رضوی

طرح توسعه حرم رضوی در گذر زمان (قسمت دوم: پهلوی دوم)

یکی از پر‌تنش‌ترین مداخله‌ها در زمینۀ تغییر چهرۀ مرکز شهر، تخریب ابنیۀ اطراف حرم مطهر در سال ۱۳۵۴ در قالب الگوی نوسازی بزرگ مقیاس و ایجاد فضای سبز در محدوده است. این طرح با نگاه اقتدارگرایانه وغیرمشارکتی با هدف پاکسازی بافت پیرامونی با مخالفت شدید مردم و مذهبیون اجرا و نتیجۀ آن جداشدن حرم از شهر بود.

۲۴ شهریور ۱۳۹۸

بلندمرتبه سازی؛ کجا و چگونه؟

نگاهی دوباره به تعریف ساختمان‌های بلند

واگذاری تعیین حدود ساختمان­‌های بلند به نهادهای مدیریت محلی، مانند آنچه در برخی از ایالات کانادا دیده می­‌شود، می­‌تواند یک راهکار باشد.

۱۸ فروردین ۱۳۹۸

نشست «نمای ساختمان، زیبایی با سلیقۀ مردم یا مدیران؟» برگزار شد

فرایند بررسی نمای ساختمان باید مبتنی بر گفت‌وگو باشد

این گفتمان که مطالبه مسئولان کشور از سیمای شهری متناسب با شرایط محتوایی نظام نیست، در کنار گفتمان دیگری که در سطح مدیریت شهری تهران برای نظم‌دهی به آشوب نماها وجود دارد، ناخوداگاه باهم تجمیع شده و مطالبه‌ای جدید را به وجود می‌آورند که ما در حوزۀ سیمای شهری باید یک اقدام جدی انجام دهیم و این مسأله را حل کنیم

۲۸ بهمن ۱۳۹۷

نقد رویکرد طراحی

مسابقۀ اتصال پهنۀ جنوبی دریاچۀ شهدای خلیج فارس به بوستان جنگلی چیتگر

باید به صورت روشن تبیین نمود هدف از این اتصال چیست؟ اگر بپذیریم هدف از ایجاد این دریاچه و پیشنهاد چنین طرحی بازنمایی «طبیعت» در مقابل زندگی شهری «مصنوع» است، چگونه می‌توان از طریق عنصری «مصنوع» دو عنصر «طبیعی» را به یکدیگر متصل نمود و در نهایت انتظار داشت که کلیت محصول به عنوان «طبیعت» ادراک گردد؟

۲۶ بهمن ۱۳۹۷

دربارۀ پرسش محمدجواد حق‌شناس درباب مجسمه‌های مشاهیر

اهمیت بازگرداندن جایگاه «انجمن آثار ملی» در سفارش ساخت مجسمه‌های مشاهیر

ردپای پاسخ این پرسش که چرا مطالبه برای ساخت مجسمه‌های مشاهیر کمرنگ‌تر شده و مانند گذشته کیفیت ندارد را شاید بتوان با مرور تاریخچۀ ساخت این‌گونه مجسمه‌ها پیگیری کرد. اگر ساخت مجسمه‌های مشاهیر را به دو مقطع زمانی پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن تقسیم کنیم به نظر می‌رسد یکی از دلایل کیفیت مجسمه‌های پیش از انقلاب نقش انجمن آثار ملی به عنوان متولی اصلی مجسمه‌های مشاهیر باشد که علاوه بر دغدغۀ سفارش و نصب آثار در فضای شهری، بر آفرینش چهرة افراد براساس مطالعات و منابع تاریخی اصرار می‌ورزید. در مقابل در دهۀ۷۰ که سرآغاز مجدد ساخت مجسمه‌های مشاهیر بوده نقش انجمن آثار ملی که در این دوران به انجمن مفاخر ملی تغییر نام داده نادیده گرفته می‌شود و صرفاً شهرداری و سازمان زیباسازی شهر تهران به عنوان متولیان آثار مطرح می‌شوند.

۲۰ بهمن ۱۳۹۷