پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مرکز افتاد برون، بس که شد این دایره تنگ!

مرکز افتاد برون، بس که شد این دایره تنگ!

مرکز شهر مشهد از نظر تاریخی حرم مطهر رضوی است. در دوره معاصر، ساختار شعاعی شهر مشهد دستخوش تغییراتی شده و حرم دیگر مرکز هندسی کل شهر نیست.

فضای مجازی، فرصتی نو ظهور، جهت مواجهه با منظر شهر

فضای مجازی، فرصتی نو ظهور، جهت مواجهه با منظر شهر

فضای مجازی و استفاده روزافزون آن جهت برقراری انواع ارتباطهای اجتماعی و پیشرفت پلت‌فرم‌های گوناگون در این زمینه تمامی ابعاد زندگی شهری را تحت تاثیر قرار داده‌است

محله «منظر» است

محله «منظر» است

محله یک «منظر» است و واجد همۀ آن ویژگی هایی است که برای منظر در نظر گرفته می شود. یعنی هم ماهیت عینی و هم ماهیت ادراکی دارد.

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

بهره از معماری ایرانی-اسلامی در احداث غرفه یک شرکت بریتانیایی برای ارائه خود در یک نمایشگاه جهانی چه دلیلی میتواند داشته باشد؟

عیار مدیریت سرمایه‌ های شهری بر محک هک

عیار مدیریت سرمایه‌ های شهری بر محک هک

مدیریت شهری تهران در قوانین جاری به عنوان شعبه ‌ای تراکم‌ زدایی شده از دولت مرکزی مطرح است که به امور کراهت آمیز محلی مشغول است.

صفحه اصلی
برگی از تاریخ
میلاد شیراوند

نقش ویژه زنان در مُهرهای دوره ساسانی+ مجموعه تصاویر

با وجود آن­که در مهرها استفاده از نقش­ زن روشی متداول نبوده، نمونه ­های نسبتاً محدود اما متفاوتی از مهرهای تزیین شده با نقش زن، از ایران باستان یافت شده که نشان دهنده نقش ویژه زنان در مُهرهای دوره ساسانی است.

صفحه اصلی
شهر
میلاد شیراوند

میدان ولیعصر؛ پاتوق اجتماعی یا ویترین نمایش قدرت و ایدئولوژی؟

رویکرد سیاسی به فضا، در نمونۀ میدان ولیعصر (عج) و دیگر نمونه‌های مشابه آن مسئله‌ساز شده است؛ فضاهای عمومی که بدون توجه به خواسته‌ها و نیازهای شهر و جامعه در زمینۀ فراغت و گردشگری انتخاب شده و به‌عنوان بستری برای نمایش قدرت و کسب اعتبار حاکمیت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند

صفحه اصلی
هنر
میلاد شیراوند

تحلیل جامعه‌شناختی نمایشنامه سرگذشت یک روزنامه‌ نگار در دوران مشروطه

نمایشنامه «سرگذشت یک روزنامه‌نگار» در روزگار انقلاب مشروطه نوشته و اجرا شده و از تئاترهای موفق آن زمان بوده است. از این رو می‌توان پی برد که این نمایشنامه در نسبت با اجتماع و زمانۀ خود پدید آمده و به دنبال ارائه یک پاسخ معنادار به وضعیت روزگار خود است. مسئلۀ این پژوهش آن است که این اثر پرمخاطب چگونه به شرایط اجتماعی روزگار خود پاسخ داده و جهان‌بینی مخصوص خود را در واکنش به نظام طبقاتی دوران خود مطرح می‌سازد. با بررسی اجزای مختلف نمایشنامه در دو لایۀ توصیف و تشریح روشن می شود که این نمایشنامه کلیت یکپارچه‌ای را که افراد طبقۀ روشنفکر یا طبقۀ متوسط جدید به آن دست یافته‌اند روایت می‌کند. شخصیت‌های نمایش، خود نمایندگان طبقۀ مذکورند و در ساختارهای آگاهی خود به روزنامه می‌رسند و در این متن ساختار روزنامه کاویده می‌شود. در این بررسی روزنامه در کنار برخی از مفاهیم اصلی انقلاب مشروطه مانند آزادی قلم، مدافعۀ ظلم یا نهی از منکر قرار می‌گیرد. سپس کاستی‌های روزنامه و نقدهای آن هم به میان می‌آید اما سرانجام شخصیت‌های نمایشنامه در جهان‌نگری خود به رغم کاستی‌های روزنامه، به ویژه در جامعۀ ایران، نیکی‌های آن را بیشتر دانسته و روزنامه راه‌اندازی کرده و آن را توصیه می‌کنند.

صفحه اصلی
هنر
میلاد شیراوند

ماجرای گل انار در دستان داریوش هخامنشی چیست؟/ نگاهی به نقش نمادین گلنار پارسی در کاشیکاری ایرانی

نقوش گیاهی مانند گل انار که در دورۀ ساسانی بر روی آثار مختلف اجرا شده ­اند، بعدها اساس نقوش گیاهی دوران اسلامی از صدر اسلام تا قرون ۸ و ۹ ه. ق. را تشکیل می­دهند.

صفحه اصلی
مسکن
میلاد شیراوند

اوضاع وخیم شاخص مسکن در استطاعت برای 3 دهک کم درآمد

نظرآنلاین: بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی در یک گزارش به نتایج بررسی خود درباره عملکرد احکام قانون برنامه پنجساله ششم توسعه در حوزه «تأمین مسکن اقشار کم درآمد» و وضعیت «شاخص مسکن در استطاعت» را منتشر کرد. در این گزارش آمده است: «کم توجهی نسبت به تامین مسکن مناسب برای اقشار نیازمند در مناطق شهری و تحولات اقتصاد کلان در چند سال اخیر مانند تورم، افت درآمد سرانه و تجربه چندین جهش قیمتی در بازار مسکن ، وضعیت رفاهی آنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر بر اساس آمار و اطلاعات موجودف اقشار کم درآمد دسترسی مناسبی به سرپناه ندارند که این وضعیت عدم دسترسی با شدت بیشتری در مناطق شهری دیده می شود. بیش از نیمی از خانوارهای کم درآمد(سه دهک با کمترین هزینه) در مناطق شهری سکونت دارند که سهم اجاره نشینی در میان آنها در کل کشور 24 درصد و در شهرهای اصفهان، تبریز، تهران و مشهد به ترتیب 2، 23، 30 و 33 درصد است.» نویسندگان این گزارش با بیان اینکه شاخص «مسکن در استطاعت» معیاری برای اندازه گیری هزینه محل سکونت خانوار به دیگر هزینه های آن است، بیان کرده اند: خانواری به «مسکن در استطاعت» دسترسی دارد که سهم